Hofstad, Wigen,Guttormsen

Annonse


HP og Bond på Colosseum

Hofstad, Wigen,Guttormsen

Under Colosseums kuppel svevde HPs nye logo med slagordet ”Innovates”, og det 9 meter høye lerretet viste et bilde av den berømte garasjen i Silicon Valley hvor de unge studentene Hewlett og Packard utviklet sitt første produkt.

Bond-piken Carly Fiorina
Tore Hofstad, ny leder for HPs forhandleravdeling, presenterte kveldens foredragsholdere Jan 006 Wigen og Vegard 007 Guttormsen, alle smokingkledd for anledningen.

Deretter introduserte han HPs Bond-pike, toppsjefen Carly Fiorina som smilte fra lerretet og fortalte at HP ville være et internettselskap.

Annonse


HPs nye motor
I begynnelsen av desember etablerte HP den nye E-services.solution-gruppen for å pushe HP-utstyr og –tjenester til nettjenesteleverandører.

Den 100 mann store gruppen er i følge Fiorina ”HPs motor for strategi- og forretningsutvikling”.

HP som internettinvestor
E-services.solution-gruppen tilbyr å investere HP-teknologi, -ressurser og -kapital i interessante internettselskaper, mot en andel av fortjenesten.

HP regner ikke med å tjene penger på dette før tidligst i 2001, men ordningen kaprer også nye kunder i konkurransen med Sun Microsystems. HP skal nå levere ny infrastruktur til Amazon.com, og lagringsservere til Qwest.

HP snakker e-speak
Jan 006 Wigen presenterte eksempler, og oppfordret HP-forhandlerne i salen til å diskutere Internett-forretningsmodeller med sine kunder. Godt illustrert av kjempestore overheads på Colosseums lerret, orienterte Wigen om den intelligente e-speak-teknologien som HP er i ferd med å utvikle:

– Jeg har forsøkt å bestille ferietur på Internett med fly, hotell og leiebil. Jeg fant så overveldende mange tilbud, at jeg endte opp med å bestille pakketur fra et reisebyrå per telefon, fortalte Wigen.

Nettsider som snakker sammen
– Med e-speak kan nettet gjøre jobben selv, fortsatte Wigen. – Når du sender ut en forespørsel, vil e-speak sørge for at nettsider snakker med hverandre, sjekke tilbudene, liste opp de mest aktuelle og la deg bestille alt under ett.

– Med e-speak blir det mye lettere å finne fram i de 6.500 nye nettsidene som tilkommer hver eneste time, sa Jan Wigen som er e-services-ansvarlig hos HP Norge.

THX-shaken
Deretter pakket de smokingkledde HP-herrene ned overheaden, stengte dørene og slukket lampene, Colosseums lerret viste en velkjent superagent, mens THX-høyttalere tordnet slik at vi følte oss mer shaken, enn stirred.

Utenfor kinoen sto noen slukørede HP-forhandlere som kom for sent til foredraget, og som derved ikke slapp inn til filmen.

Annonse