Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fiasko for gratistjeneste

Den danske gratistjenesten SponsorFonen legger på røret etter kun ni måneders drift. Verdens første sponsede mobiltelefonprodukt ble en flopp.

I Norge er den reklamefinansierte tjenesten til Gratistel nede, og der er et spørsmål om den i det hele tatt kommer i drift igjen (se lenke til egen sak under). I Danmark ble det for tøft for tilsvarende tjeneste.

SponsorFonen, som var et tilbud fra det danske teleselskapet Sonofon, er nå nødt til å innrømme at reklameinntektene ble for små til at produktet klarer å holde hodet over vannet, skriver Mobilsiden/Jyllands-Posten.

Høye ambisjoner
Da tjenesten ble lansert kalkulerte Sonofon med at tjenesten skulle omsette for 100 millioner kroner i året, ambisjonene var høye og sponsorene stod i kø.

Meningen var at SponsorFonen på lengre sikt skulle tilby reklamefinansierte samtaler også i fastnettet.

Markedet ikke moden
Men nå, ni måneder etter at tjenesten startet, må Sonofon altså innrømme at markedet ikke var moden for tjenesten.

Det er ikke bare i Danmark at reklamefinansiert teletjeneste har møtt motbør. I Tyskland har tjenesten heller ikke vært noen suksess.

Lagt ned i Norge?
I Norge kan det se ut til at Gratistel også har bestemt seg for å kutte sin tjeneste. Siden tidlig i sommer har det ikke vært noen aktivitet hos den norske gratistjenesten.

Stikkord: Mobil