Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Motstridende om nettreklame

En svensk undersøkelse viser at internettbrukere ignorerer reklameannonser på nettsidene. Dette er stikk i strid med det som nettopp kom ut i en tidligere undersøkelse.

Annonser på nett

Amanuensis Iréne Stenfors ved Institutt for kognisjonsvitenskap ved Universitetet i Lund lot forsøkspersonene, alle erfarne nettbrukere i alderen 25-35 år, finne fram til ulike nettsider i løpet av en halvtime. Mens de søkte, ble øyen- og håndbevegelsene deres registrert.

– Forsøkspersonene ignorerte alle bannerannonsene totalt, til og med når en tung side ble lastet og annonsen var det eneste synlige på siden, forteller Stenfors, i en pressemelding fra NewsWire.

Hun la merke til at deltakerne hadde utviklet strategier for å unngå å se reklamen. De flyttet på musa og studerte musepekerens bevegelser på skjermen i stedet.

Husket ingenting
Etter den praktiske oppgaven ble forsøkspersonene vist nettsidene de hadde besøkt, med annonsene fjernet. Det ble spurt om de hadde lagt merke til annonsene som var der.

– Ingen av dem hadde lagt merke til verken annonsens innhold, om den hadde beveget seg eller hvilke farger den hadde, sier Stenfors.

Hun ville opprinnelig måle forholdet mellom nettbrukernes interesse for reklame kontra tekst.

– Det var ingenting å måle. Resultatet er helt entydig: Det er null prosent interesse for reklamen, sier hun.

Undersøkelsen har vakt svært stor oppsikt og debatt i Sverige.

Motstridende undersøkelser
Ifølge en nylig lansert studie fra Andersen Consulting, referert i WSJ.com, er det faktisk ingen bedre måte å trekke til seg kunder på enn å annonsere på web. Dette står altså stikk i strid med den svenske undersøkelser.

– Brukere er kanskje slitne av bannerannonser, men i forhold til andre typer (annonser jour.anm.) ser de ut til å respondere, sier Mary Tolan, partner i Andersen Consulting.

Flere støtter bannere
Tall fra Forrester Research bekrefter det samme som Andersen Consultings studie.

En av de største fordelene med webannonsen, er at brukeren kan respondere umiddelbart og utløse flere impulskjøp. I den daglige informasjonsstrømmen er det fort å glemme en webadresse, selv om det er enklere å huske enn et telefonnummer. Avanserte bannere lar deg til og med gjøre alt inne i banneret uten å forlate nettstedet, ifølge Forrester.

– Dårlig kunnskap
Leder Bjørn Trondsen i Den Norske Dataforening er ikke overrasket over resultatet.

– Dette er en bekreftelse på noe mange lenge har trodd. Annonsører bør tenke seg bedre om før de investerer i dyre nettkampanjer, sier han.

Ifølge Trondsen er Internett et medium som på alle måter skiller seg kraftig fra de trykte mediene. De klassiske teoriene om markedsføring kan ikke brukes på dette mediet, mener Dataforeningens leder.

– Nettannonsering er et kolossalt vekstmarked, og alle satser på at det vil fortsette å vokse. Men nå er bransjen drevet fram av folk som ikke har nok kunnskap om mottakerne, sier Trondsen. Han tror vi vil få se store endringer i markedskommunikasjon på nettet framover, hevdes det i pressemelding fra NewsWire.