Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gratistelefonen har lagt av røret

Forsøket på å sette i gang en gratis telefontjeneste ser ut til å være oppgitt. Daglig leder har sluttet og ingen tar telefonen, verken på kundesenteret, eller hos administrasjonen.

Telefon (tegning)

Det er ikke mulig å oppnå kontakt med Gratistelefonen, eller Gratistel, som de også er kjent som.

– Vi beklager at tjenesten er ytterligere forsinket inntil videre, følg med på våre nettsider og i media. Vi beklager dette, men håper på forståelse, heter det på selskapets nettside.

– Jeg sluttet for to måneder siden, sier tidligere daglig leder Gisle Roll Ludvigsen til ITavisen.

Hvem er sjef?
Hos Brønnøysund-registeret registerte de mandag avgang av daglig leder. Det er ikke oppgitt noen ny daglig leder.

– Jeg tror virksomheten skal bli ledet fra Sverige, sier Roll.

På telefonnummeret til kundesenteret hvor en skal registrere seg svarer ingen. Det høres ut som røret er lagt av. Det samme gjelder for firmaets 800-nummer.

Venter på programvare
I løpet av en uke legger redaksjonen i ITavisen flere ganger igjen beskjed på telefonsvareren til administrasjonen i Munkedamsveien. Ikke en blir besvart.

– Så vidt meg bekjent skjer ikke annet enn at det ventes på en ny release av programvare, og en ligger på vent. Ellers er det ingen forandring. Produktet kommer nok til å relanseres på markedet, svarer Roll.

Kommer tilbake?
I begynnelsen av juli skrev ITavisen at gratistelefonen lå nede, men at tjenesten skulle komme tilbake med utvidete tjenester og mer brukervennlig enn tidligere. I løpet av sommeren og høsten skulle systemet oppgraderes.

– Når vi kommer i gang igjen i midten av oktober vil brukerne få lengre samtaletid mellom reklamespottene, lovte økonomi og administrasjonssjef Tore Bergersen i Gratistelefonen til ITavisen.

Lite aktivitet
I Gratistels lokaler i Munkedamsveien i Oslo åpner ingen når det ringes på. Ifølge naboer har bedriften kontrakt ut året, men at aktiviteten i lokalene skal nærmest har opphørt.

Styreformann Peter Landgren i Iquity Systems er på forretningsreise, er svaret fra firmaets hovedkontor i Stockholm. Bare han har myndighet til å fortelle hva som skjer i Norge er beskjeden.

Via det amerikanske domenet til Gratistel ligger en pressemelding fra 30 november som forteller at det svenske SBI-noterte foretaket Iquity Systems AB har fått patent i Japan på sin programvare for reklamefinansiert telefoni, GratisTel.

Nytt navn
Navnet er endret på tjenesten mens den har ligget nede. Gratistelefonen skiftet navn til Gratistel femte juli i år. Starter driften i Norge opp igjen vil selskapet trolig skifte navn nok en gang.

På selskapets svenske hjemmeside heter det at morselskapet GratisTel International AB skiftet navn til Iquity Systems AB 18 oktober.

Dårlig inntekter
Telenor hadde tidligere et tilsvarende tilbud i Oslo og Akershus, men la det ned etter et halvårs drift.

– I enkelte miljøer har tilbudet vært svært populært, slik at pågangen tidvis har vært stor. Tjenesten har imidlertid hatt begrenset kapasitet fordi annonseinntektene ikke har vært som forventet. Derfor hadde vi valget mellom fortsatt drift med store tap – eller å avvikle tjenesten, sa informasjonsdirektør Elisabeth H. Gjølme i Telenor Privat den gang.

Stikkord: Mobil