Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Auksjoner til billioner

Konsulentselskapet AT Kearney har hittil i år holdt næringslivsauksjoner på Internett for én milliard dollar. Dette forretningsområdet regnes som det hurtigst voksende på nettet.

AT Kearney tilbyr sine auksjoner til store konserner. De to største kundene er teleselskapet Sprint og høyteknologiselskapet Visteon. For slike kunder har AT Kearney holdt auksjoner for verdier opp til 200 millioner dollar (1,64 milliarder kroner) per gang, ifølge en pressemelding fra Newswire.

– Auksjonene er særlig nyttige når store konserner gjør innkjøp. Auksjonene kan spare både tid og penger. Nå gjøres innkjøpene i løpet av timer i stedet for måneder, sier Mark From-Poulsen i AT Kearney.

Øker mest
Konsulentselskapet mener at auksjoner er den formen for handel som vokser hurtigst på Internett. Dette underbygger AT Kearney med en ny undersøkelse av verdens 100 største konsern. I løpet av 2002 vil de handle for 400 milliarder dollar (3,29 billioner kroner) i såkalt business-to-business på Internett.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI bekrefter at næringslivet kan spare store beløp gjennom auksjoner på Internett. Den amerikanske industrigiganten General Electronics har allerede gjort slike innkjøp i fire år, står det i pressemeldingen.

Krevende tempo
– De største industrigrenene samles på portaler, som stålbransjens E-steel. Også innen medisin, plastprodukter og kjemi bruker bransjen elektroniske markedsplasser for auksjoner, sier Andersen.

Han mener at næringslivets største utfordring i forbindelse med auksjonene er å holde tempoet oppe.

– Er du vant til å legge inn tilbud i løpet av seks uker og det plutselig skal skje på 24 timer, kan du fort få problemer, sier Andersen.

Banal sparing
Han sier at bedriftene i første omgang sparer inn på banale ting som trykkekostnader og postforsendelser. Etter hvert som et raskere marked tvinger bedriftene til å gjøre all intern kommunikasjon elektronisk, vil effektivitetsøkningene kunne bli betydelige, ifølge pressemeldingen.

– Nå kan du sende en forespørsel via e-post og vise til en webadresse hvor anbudet er spesifisert. Så er det bare å sende det elektroniske tilbudet tilbake, sier Andersen.

Etter hvert som auksjonsutviklingen skyter fart tror han at auksjoner også blir en dagligdags affære i norsk næringsliv.