Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kjøpesenter forbyr nettreklame

Et kjøpesenter i USA vil forby butikkene å reklamere for egne nettsteder i frykt for konkurranse.

Julenett

At Internett truer den etablerte handelsstanden er intet nytt. Men at de prøver å forby egenannonsering sjokkerer mange.

Bannlyst
Saint Lous Galleria informerte sine 170 butikker, som leier lokaler i kjøpesenteret om at reklameskilt eller annen promotering for e-handel forbys, ifølge WSJ.com.

I en tidsalder der de fleste butikker opererer med egen webadresse på alt fra plastposer til kvitteringer, blir forbudet vanskelig å etterleve.

Taper provisjon
Utleier baserer seg på en fast leieavgift, i tillegg til en provisjon av omsetningen.

– Hvis et salg gjøres via nettet, regnes det ikke som salg i butikken, sier direktør for kjøpesenteret til Wsj.com

Han frykter således at kjøpesenteret fort kan få svi på pungen, ved at stadig større del av omsetningen flyttes til nettet.

Kommet for å bli
– Vi anerkjenner at det ikke er mulig å stoppe Internettet, men vil prøver å hindre butikkene i å åpenlyst henvise kundene fra kjøpesenteret til weben, sier han til WSJ.com

Til tross kjøpesenterets iherdige innsats er det lite som tyder på at butikkene lar seg stoppe. href=http://www.rightstart.com target=_blank>www.rightstart.com, som leier lokaler i senteret nekter å fjerne henvisninger til sidene sine. Selskapet har også engasjert advokat for sin rett til promotere eget nettsted.

Flere av de andre butikkene i senteret har også valgt å ignorere utleiers forbud.