Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettannonser knuser TV og radio

Til tross for at vi klikker stadig mindre på webannonser, så påvirker bannere deg til å kjøpe mer enn via TV, avis og radioannonser.

Annonser på nett

Ifølge en studie fra Andersen Consulting, referert i WSJ.com, er det faktisk ingen bedre måte å trekke til seg kunder på enn å annonsere på web.

Banner til topps
Både annonsører og selgere har nok fortvilet over at klikkraten på annonser er blitt halvert til omlag en prosent i løpet av de siste årene. Men allikevel tyder mye på at web er bedre enn alt annet uansett.

Av 1.500 surfere intervjuet av Andersen Consulting sa 25 prosent at de shoppet på et nettsted etter å ha sett en annonse, mens kun 14 prosent responderte på TV eller tidsskrift. Kun fire prosent av radiolyttere gadd å logge seg på, ifølge studien.

Lei av bannere
– Brukere er kanskje slitne av bannerannonser, men i forhold til andre typer (annonser jour.anm.) ser de ut til å respondere, sier Mary Tolan, partner i Andersen Consulting.

Tolan sier at annonseringen i tradisjonelle mediekanaler har vært så tung at det eneste folk husker er ”enda en ”dot com”-annonse”, i motsetning til effektiv merkevarebygging.

Brukervennlig bannere
Tall fra Forrester Research bekrefter det samme som Andersen Consultings studie.

En av de største fordelene med webannonsen, er at brukeren kan respondere umiddelbart og utløse flere impulskjøp. I den daglige informasjonsstrømmen er det fort å glemme en webadresse, selv om det er enklere å huske enn et telefonnummer. Avanserte bannere lar deg til og med gjøre alt inne i banneret uten å forlate nettstedet.

For eksempel lar annonser fra Weather.com deg taste inn postnummeret og motta væroversikten. Når det gjelder annonser fra Online.com lar de deg kjøpe varene i banneret.