Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Topp for Cisco igjen

Cisco økte overskuddet før ekstraorinære avskrivninger med 49 prosent i forrige kvartal, sammenlignet med året før. Dette er syvende kvartal på rad at Cisco rapporterer om økt omsetning.

Cisco

Cisco er på mange måter en aksjeanalytikers drøm: Alt går til himmels – og som regel også bedre enn det analytikerne selv våger å spå. Kvartalsresultatet som ble fremlagt tirsdag var nr. 39 siden selskapet ble børsnotert.

I alle disse kvartalene har tallene vært bedre enn det aksjemarkedet har forventet. Dette synes da også på kursen på Cisco-aksjer: Hvis du hadde kjøpt Cisco for 100.000 kroner for fem år siden, hadde du i dag sittet på 2,1 millioner kroner.

Tjener på Internetts suksess
En av hovedgrunnene til at det går så bra med Cisco, er at Internett er basert på selskapets rutere. Dette betyr at de store i internettverdenen er avhengige av å kjøpe Ciscos produkter for å få det hele til å gå. Jo flere brukere som kommer på nett, jo mer penger i Ciscos kasse.

Derfor økte salget av selskapets toppmodell, GRS 12000 med førti prosent i forhold til forrige kvartal – til tross for at analytikere hevder at man kan klare seg vel så bra med Junipers rutere, som både er raskere og rimeligere.

Den største veksten har Cisco hatt nettopp i divisjonen som selger til tjenesteleverandører som har behov for å selge data, video og tale over ett nett. Omsetningsøkningen i denne divisjonen var på hele 80 prosent i forhold til tilsvarende kvartal i fjor.

Satser trådløst
Cisco har imidlertid vært svak på det raskt voksende markedet for trådløst Internett. Dette ønsker de imidlertid også å gjøre noe med:

Tirsdag ble det klart at selskapet bruker noe av sin enorme pengepung til å kjøpe Aironet, som er et spesialselskap for nettopp radiobaserte Internett-løsninger. Pris: 799 millioner dollar (6,4 milliarder kroner). Peanuts for Cisco.