Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telia taper til konkurrentene

Telia Mobile taper markedsandeler på det svenske GSM-markedet. Fra en solid tetposisjon med 60 prosent har selskapet tapt over ti prosent til sine konkurrenter.

Nye tall fra det svenske teletilsynet viser at Telias posisjon har tapt seg betraktelig fra den solide tetposisjonen selskapet hadde i fjor.

Fra solide 60 prosent av det totale svenske GSM-markedet på drøye 15 milliarder kroner, har Telia nå 48 prosent. Det er først og fremst Europolitan og Tele2 og som har tatt en større del av «kaka», og har nå henholdsvis 28- og 24 prosent av markedet.

Europolitan en vinner
Også når det gjelder antall abonnenter taper Telia i forhold til konkurrentene. Telia har nå drøyt 50 prosent av de omlag 4,6 millioner mobilabonnentene i Sverige, en liten nedgang fra fjorårets 54 prosent.

Europolitan, som bare har 16 prosent av mobilabonnentene, står for hele 28 prosent av omsetningen. Dette betyr at selskapet får inn betydelig mer penger per kunde enn Tele2 som har 32 prosent av abonnentene men bare 24 prosent av inntektene av GSM-markedet.

Stikkord: Mobil