Hopp til navigasjon Hopp til innhold

AltaVista får nytt fjes

Mandag 25. oktober får Norges mest besøkte nettsted en ansiktsløfting. AltaVista skal forvandles fra en søkemaskin for teknointeresserte til en bred portal med forbrukerstoff og nettbutikker.

Målet med mandagens AltaVista-oppgradering er å kapre surfere fra Yahoo og Excite. Disse to søkemaskinene har med stor suksess forvandlet seg til portaler for brede forbrukergrupper.

Nummer 17 i USA
I USA troner Yahoo på toppen med 32 millioner besøkende per måned, fulgt av AOL og MSN som begge har 28 millioner besøkende.

Excite på 8.plass har knappe 15 millioner. AltaVista ligger på 17.plass med 9,4 millioner.

Nummer 1 i Norge
Disse tallene kommer fra Media Metrix. Nielsen/NetRatings opererer med helt andre tall. Begge måler ”unike besøkende”, eller hvor mange forskjellige brukere som har besøkt nettstedet.

I Norge har AltaVista 528.000 besøk i uka og er større enn både VG og SOL, ifølge Gallups nye norske webtopp for tredje kvartal.

Fra Digital til Compaq til CMGI
AltaVistas taktikk har vært kjent helt siden CMGI overtok aksjemajoriteten fra Compaq i slutten av juni.

Handelen foregikk ved at de to selskapene byttet aksjer for 18 milliarder kroner. Compaq, som overtok AltaVista samtidig med at de slukte Digital, har fortsatt 17 prosent av aksjene i AltaVista.

Nettbutikker og forbrukerstoff
CMGI opererer og investerer i mange slags internettselskaper. Nå vil de integrere disse i AltaVista, og har allerede begynt å integrere forbrukerorientert stoff og nettbutikker.

Nye AltaVista skal registrere brukeradferd, for å gjøre det enklere å finne relevante produkter.