Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobilroamerne robbes

GENÈVE: Internasjonal roaming er noe av det beste som mobilrevolusjonen har brakt med seg. Men gleden er størst for operatørene – ikke for brukerne som må betale gildet.

mobildame

Når man bruker mobiltelefonen innenlands er det som regel en rimelig opplevelse, takket være konkurransen mellom mobiloperatørene.

Betaler for mye
Men i det øyeblikket du beveger deg utenlands, er det nesten umulig å finne ut hvor mye du faktisk betaler pr. minutt.

– Det eneste du vet, er at du betaler altfor mye – og at det snart er nødvendig at operatørene finner ut seg i mellom hvordan de kan forbedre denne situasjonen, sier Kåre S. Gustad, direktør for Mobility i Telenor.

– Noe av det første som må skje når vi nå får det fusjonerte selskapet i Norden, er at vi i hvert fall må få et bedre regime på roaming i de landene hvor Telia og Telenor er aktive. Så får vi senere se hva vi kan gjøre i andre land.

Stivt smil
Det er ingen tvil om at Gustad har rett i at det i dag ikke er lett å vite hva man forholder seg til når man tar med seg mobiltelefonen utenlands.

De fleste er tilfreds med å kunne bruke telefonen på reise – og betaler deretter regningen med et mer eller mindre stivt smil.

Fire ganger dyrere
Det britiske markedsanalyseselskapet Strategy Analytics Ltd. har gjennomført undersøkelser som viser at den internasjonale roamingen står for gjennomsnittlig 2 prosent av trafikken på mobiloperatørenes nett, mens de står for mellom 8 og 9 prosent av totalverdien.

En mobilbruker betaler altså 4 – 5 ganger høyere pris når samtalen foregår i utlandet. Og selskapet tror ikke at det på kort sikt vil skje noe med prisene.

– Hvis du tjener så mye penger på internasjonal roaming, hvorfor skulle du da prøve å presse ned prisene når du samtidig blir presset på pris i det konkurranseutsatte hjemmemarkedet, sa senioranalytiker Phil Kendall i Strategy Analytics til Communications Week i september.

Stikkord: Mobil