e-post (tegning)

Annonse


Posten med kjøpesenter på nett

e-post (tegning)

Posten satser stort på netthandel hos norske aktører, og har skilt ut satsningen som eget aksjeselskap. 1. november lanserer Posten ett kjøpesenter på Internett som inkluderer 20 norske handelsbedrifter.

Potensiell inntekt
– Vi ser at nye handelsformer som Internett representerer potensielle volumer, sier Rolf Erik Hasle, direktør for Posten Fjernhandel.

– Mye handel skjer over disk, og vi taper potensiell inntekt. Hvis tyve prosent skjer ved fjernhandel som Internett, spiller Posten en rolle, sier han.

Annonse


Samtidig er konkurransen for Posten sterkt økende. I utlandet er det mange aktører som er sterke både på teknologi og markedsføring, og selskaper med amerikanske eiere strømmer inn i landet.

Enorm USA-handel
Hasle mener at mye av basisen for at disse kan klare å etablere seg i Postens marked er nordmenns enorme handel på amerikanske nettsteder.

– Det er ingen som har konkrete tall på hvor mye nordmenn faktisk handler for på nettet, men i fjor kom det signaler på at vi står for mellom en halv og en prosent av den totale handelen på amerikanske nettsteder. Disse varene skal sendes fra USA til Norge, og her ligger vi i Posten dårlig an, sier Hasle.

Trygt med netthandel
Alt dette gjorde at Posten spurte seg selv: ”Hva gjør vi nå?”

– Vi har sett at det norske netthandelssystemet ikke har fungert optimalt. Årsaken er blant annet at nordmenn har fått signaler om at det er utrygt å handle på Internett og usikkerheten er stor. Dette må bankene og kortselskapene ta mye av skylden for, sier Hasle.

– Faktum er at det er tryggere å handle på Internett enn å legge kortet sitt i baren på et utested. Så lenge man holder seg til store, anerkjente nettsteder er det trygt å handle på nettet, fortsetter han.

Stoler på Posten
Nå er Posten kommet på banen og vil dra i gang netthandel i Norge. Hasle tror Ola Nordmann vil stole på Postens anbefalinger:

– Posten er en anerkjent og trygg bedrift og folk stoler intuitivt på oss. Vårt hovedmotiv er å formidle en reell følelse av trygghet og sikkerhet rundt det å handle på nettet, og målet er å skape blest rundt netthandel. Dette vil komme hele den norske netthandelsbransjen til gode, mener han.

Annonse