Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Det er over for Jobshop

JobShop har tatt kvelden. Selskapet har hatt et navnebytte og nå skal det ”nye” StepStone erobre nye markeder. Sør-Europa skal nå få nyte godt av selskapets tjenester.

StepStone

100 millioner dollar (nær 800 millioner kroner) er satt av til ekspansjonsplanene og merkevarebyggingen over de neste 18 månedene.

Ikke verdt prisen
Stepstone markedsfører seg selv som den ledende jobbformidleren på Internett.

Men hvorfor tok dere ikke rette og slett i bruk domenenavnet Jobshop.com når dere først skulle satse internasjonalt?

– Det er andre som eier dette navnet, sier markedsdirektør Tariq Dag Kahn til ITavisen.

– Vi syntes ikke det var verdt prisen. I tillegg har vi vurdert det slik at Jobshop-navnet er begrensende, sier Kahn.

Skiller seg ut
– Vi ønsker å utvide virksomheten til å gjelde flere områder. Alle som driver med arbeidsformidling via Internett bruker ordet ”job” i navnet sitt. Ved å skifte navn skiller vi oss ut. Jobshop er et merkenavn i Norge, men ikke internasjonalt.

Kahn forteller at StepStone har en mer helhetlig tilnærming til jobbformidling enn det forgjengeren hadde.

Liv, fremtid og karriere
– Vi satser på å bistå folk i å bygge karriere, men denne skal integreres i arbeidssøkerens liv og fremtid slik hver enkelt ser dette for seg. Det skal være mulig å ta en pause i karrierebyggingen dersom man for eksempel ønsker seg barn, sier Kahn.

StepStone satser stort på å bygge opp varige forhold både til oppdragsgiverne – altså arbeidsgiverne – og arbeidstakerne.

– Tillit, profesjonalitet og kvalitet er stikkordene i vår forretningsidé, sier Kahn, og hevder at 95 prosent av alle kundeforhold til StepStone fornyes etter et fullført oppdrag.

Det er i denne sammenhengen at navneskiftet og byggingen av den nye hjemmesiden kommer inn som et viktig element.

Webtjeneste for fremtiden
– Dette handler om en webtjeneste for det neste årtusen, ikke gårsdagens glorete Internett, slår markedsdirektøren fast.

Enkel, ren og ryddig er ord Kahn bruker for å beskrive den nye logoen og den nye nettsiden. Han tror dette vil konsentrere oppmerksomheten om det som er hovedhensikt med hjemmesiden – å skape oppmerksomhet om jobbene som tilbys. Dermed blir jobbformidlingen mer effektiv.

Korrekt satsing?
Kahn innrømmer at dette er risikabelt, men at konkurransen på dette markedet er tøff. Derfor er det viktig for et selskap som StepStone å ligge i forkant av utviklingen.

– Om to – tre år tror jeg vi kan konstatere at vi satset korrekt, sier Kahn.