Fly

Annonse


Mobiltelefon i fly er ufarlig

Fly

Etter initiativ av en irritert mobiltelefonerende politiker som også var medlem av den amerikanske samferdselskomiteen, ble det iverksatt en undersøkelse i 1996, forteller avisen Wall Street Journal.

70.000 flyrapporter
En ekspertkomité nedsatt av U.S. Federal Aviation Administration og Federal Communications Commission har studert 70.000 flyrapporter med 384 tilfeller av elektroniske forstyrrelser.

De fant 10 tilfeller av mulig interferens fra elektroniske apparater, men ingen fra mobiltelefoner.

Annonse


Bombardert
Flyprodusentene Boeing og Airbus har flydd rundt i verden, med flyene fulle av telefoner og PC-er, uten å oppleve forstyrrelser. De har parkert flyene inntil militære radarer og bombardert dem med mobilfrekvenser, uten å oppdage forstyrrelser.

– Flyselskapene villeder de reisende, sier sjefen for den amerikanske mobilrapporten til Wall Street Journal.

En svamp i luften
Mobiltelefonering fra flysetet kan skape problemer, men det er på bakken.

På grunn av høyden og hastigheten, kontakter telefonene ofte flere basestasjoner samtidig. Derved fungerer de som en svamp som suger kapasitet fra basestasjonene i rask rekkefølge.

Fordi signalet fra luften er så sterkt, kan det forstyrre samtaler på bakken.

Elektronisk suppe
I privatfly brukes mobiltelefon uten problemer. På flyplassene foregår tusenvis av samtaler via walkie talkie og mobiltelefon, uten at det forstyrrer fly som tar av og lander.

Moderne fly er stappfulle av elektronikk, fra navigasjonsutstyr til røykvarsler, og flyr konstant gjennom en ”elektronisk suppe” av utstrålinger fra TV- og radiostasjoner, og satellitter.

Ett års fengsel
I 1998 ble en engelsk oljearbeider dømt til ett års fengsel for å ha nektet å slå av mobiltelefonen på en tur med British Airways fra Spania til England.

Ingen amerikanske flypassasjerer er noensinne blitt straffet for å ha brutt mobilbestemmelsene.

Dyre flytelefoner
Det finnes altså ingen bevis for at mobiltelefon i fly er farlig for flyets datasystemer. Mange mener derfor at forbudet først og fremst har et økonomisk motiv for å stenge mobiltelefonene:

Flyselskapene og teleoperatørene tjener grovt på sine flytelefoner. Det er 10 – 20 ganger dyrere å bruke enn mobiltelefonen.

Annonse