Hopp til navigasjon Hopp til innhold

WAP blir voksen

– Fokus har skiftet fra teknologi til forretningsutvikling når det gjelder WAP, sier viseadm. direktør Harald Hegerberg (bildet) i Razorfish Norge.

Mobiltelefoner med WAP-muligheter er i ferd med å nå det norske markedet og flere bedrifter vurderer om de skal ta teknologien i bruk. WAP går fra å være «hype» til å bli en kommersiell mulighet.

– Hva er det særegne ved WAP?

– Man når brukergrupper som er vant til å betale for sine tjenester. Innenfor internettkulturen har man vært vant til at ‘alt’ er gratis – og innenfor tradisjonell telefoni ser man at betaling for transporten/tellerskrittene går mot null, sier Hegerberg.

– Leverandørene av telefoni blir nødt til å betalt for funksjonalitet og applikasjoner snarere enn for summetone. Kommersielle tjenestetilbydere og teleaktører får derfor en felles agenda og vil se store muligheter overfor en tradisjonelt betalingsvillig målgruppe, sier han.

Brukeropplevelse
– Kanalen er ikke det viktigste. Om kommunikasjonen skjer via mobil, Internett, håndholdte datamaskiner eller for den saks skyld elektroniske trafikkskilt spiller ingen rolle, sier Hegerberg i Razorfish Norge til ITavisen.

– Det viktigste er å skape en unik brukeropplevelse på tvers av alle kanalene. Det er brukeropplevelsen som vil skape reelle forskjeller mellom ellers homogene tjenestetilbud, avslutter han.