Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Freetrax uten MP3-pirattrøbbel

Etter nær fire ukers drift har det nettbaserte plateselskapet Freetrax en artistkatalog på godt over 70 artister og antallet øker nærmest daglig.

Antallet artister er fullt på høyde med et mellomstort tradisjonelt norsk plateselskap.

Tjener mer
Ikke til å undres over kanskje siden nettsiden til selskapet har over 7.000 treff daglig. Trafikken kommer fra hele verden, men 39 prosent av den kommer nå fra USA. Deretter følger Norge, med Tyskland og Sverige på de neste plassene. Freetrax er etablert som et amerikansk selskap.

– Det er billigere både i forhold til kapasitet og båndbredde, og dessuten gir amerikanerne ypperlig service, sier David Gjester som sammen med Lars Kilevold er initiativtaker og gründer i selskapet.

Artistene som selger sine låter gjennom den distribusjonskanalen Freetrax representerer kan tjene gode penger. Her er det snakk om helt andre fordelingsnøkler med hensyn til økonomisk utbytte enn det platebransjen vanligvis opererer med.

Gratis musikk
Freetrax opererer med priser fra 50 cent (4.50 kr) til tre dollar (22 kr) per låt. Artistene får 70 prosent av omsetningen, mens 10 prosent går til copyrightorganisasjoner som ASCAP, TONO etc. Freetrax-eierne beholder 20 prosent som dekningsbidrag til egen drift.

– Vi synes det er mest fair, sier Gjester.

– Dessuten tror vi det er i denne retningen musikkindustrien kommer til å utvikle seg, sier Kilevold.

Han regner det som sannsynlig at brukerne etter hvert kan slippe å betale for musikken fordi artistene kan få sitt utbytte via reklamen som Freetrax-hjemmesidene genererer.

Andre kostnader
– Opptaksutstyr er etter hvert så billig at mange kan oppnå lydmessig svært gode resultater ved hjelp av relativt rimelig utstyr. Dermed trenger ikke artistene gå til banken eller plateselskapet for å få spilt inn og distribuert musikken sin.

En singel som før kostet 150 000 kroner å produsere og distribuere til et begrenset publikum kan i dag spilles inn og distribueres via nettet for en brøkdel av prisen. I noen tilfeller kan man komme ned i priser som ligger på mellom 10 og 15.000 kroner, sier Gjester.

Ingen angst for pirater
De to mener dessuten at plateindustriens angst for piratkopiering i stor stil er fullstendig ubegrunnet. Det har aldri vært vanskelig å skaffe seg gratis musikk, mener de og viser til radio som eksempel.

Dessuten har de gjort den erfaringen at brukerne betaler for det de kjøper. Det skjer ved at brukeren kjøper en konto for mellom 10 og tretti dollar, betaler med kredittkort og så kan han laste ned musikk til kontoen er brukt opp.

– Vi bruker konto-systemet for å spare administrasjon og for å spare ugifter for brukerne, sier Kilevold. Kundene betaler nemlig ekstra for hver transaksjon som belastes et kredittkort. Færre transaksjoner gir færre utgifter.

Ulovlig distribusjon
– Vi kan selvsagt ikke stoppe folk fra å kopiere musikkfilene fra Freetrax flere ganger til eget bruk eller sende dem til andre, sier Gjester, men han tror ikke at dette representerer noen trussel, tvert i mot. Om brukerne sender en e-post melding med en låt til en kamerat fungerer dette bare som god omtale.

– Det problemet vi vil til livs er ulovlig distribusjon, for eksempel dersom en bruker legger ut ”våre” musikkfiler på sine egne hjemmesider for gratis nedlasting, sier Gjester.