Jobber man med IT så har man lavere følelsesmessig intelligens enn andre sammenlignbare yrkesgrupper, melder svenske Dagens Nyheter. De referer til undersøkelse som professor Steven Stein har gjort i Toronto, Canada.
Under gjennomsnittet
104 IT-arbeidere fikk svare på 133 standardspørmål, med den hensikt å måle deres sosiale intelligens – forkortet EQ. Som med vanlig intelligens (IQ), har standardmennesker et måltall på 100 EQ.
IT-folket generelt hadde bare en EQ på 97,5. Programmererne var ennå svakere – de hadde en EQ på bare 92!
Relasjonsproblemer
Professor Steven Stein mener dette gjør at IT-folk ofte har problemer med å bygge mellom-menneskelige relasjoner.
Annonse
Stein tror noe av forklaringen er at IT-folk ikke ”diskuterer” med en datamaskin, men bare forteller den hele tiden hva den skal gjøre.
Et lyspunkt
Et lyspunkt i undersøkelsen er imidlertid de som jobber med brukerstøtte (Help-desk og IT-support). Dette er IT-arbeidere som først og fremst lever av å hjelpe andre mennesker.
Brukerstøttefolka scorer da også over gjennomsnittet når det gjelder sosial intelligens. Deres EQ var i snitt på 113.
Men skal vi tro prosessor Steven Stein, så er det håp også for programmererne. EQ er nemlig en egenskap som kan trenes opp.
Dermed, IT-nerder, sett i gang og vis følelser 😉
Annonse