Hopp til navigasjon Hopp til innhold

DinSide doblet med auksjon

DinSide har fått en trafikkeksplosjon etter lansering av auksjonstjenesten. Men selskapet sliter med å selge annonser på auksjonssidene.

dinside-logo

Auksjoner har blitt ”big business” på Internett. Verdens største auksjonsselskap på nettet, eBay, har i løpet av sitt første år økt børsverdien fra 10 milliarder kroner til 150 milliarder.

Om ikke DinSide har økt verdien med tilsvarende beløp har forbrukersuksessen i det minste doblet trafikken.

Fem millioner
– Vi regner med omlag fem millioner sidevisninger i september. Det er en dobling i løpet av siste halvåret, sier adm. direktør Bernhard Steen til ITavisen.

Han opplyser at omtrent halvparten av sidevisningene kommer fra auksjonen som ble lansert i vår. Til sammenligning har Norges desidert største nettsted, SOL, om lag 40 millioner visninger i måneden.

Selv om veksten er imponerende regner Steen med at veksten ikke vil bli noe mindre i tiden som kommer. Han sier til ITavisen at han er litt overrasket at det ennå ikke er dukket opp noen konkurrenter til konseptet.

Annonsegap
I likhet med de fleste nettjenester klarer ikke DinSide å selge ut all annonsekapasiteten, i motsetning til andre etermedier som TV og radio. Med fem millioner visninger i måneden skulle det gi grunnlag for en årlig omsetning på om lag 30 millioner, noe Steen foreløpig bare kan drømme om.

– Vi er tilfreds med salget på DinSide, men auksjonstjenestene har det vært lite fokus på så langt, sier Steen til ITavisen.

Han opplyser at første halvår ikke vare noen gullgruve, men at tredje og fjerde kvartal sannsynligvis vil gi et pent resultat.

– Jeg regner med at vi omsetter for mellom fire og fem millioner i siste kvartal, sier han til ITavisen.

Dårlig nettverk?
DinSide har 5 annonseselgere i staben, men vurderte i vår å la DoubleClick eller 24/7 forsøke å selge ut overskuddskapasitet på tjenesten. 24/7 fikk oppdraget, men kun for trafikk fra utlandet. Steen er imidlertid ikke imponert over resultatene.

– Det har ikke gitt store resultater. Det er ikke så lett å selge en så spesiell tjeneste med mindre hjerte ditt banker for akkurat denne, sier han til ITavisen.

Han vil ikke utelukke å outsource mer av trafikken i fremtiden, fra f. eks. auksjonen til et av annonsenettverkene, men regner det som lite sannsynlig med det første.