Hopp til navigasjon Hopp til innhold

ISDN-fiasko i butikken

KOMMENTAR: Vil Telenor selge ISDN? Flere besøk i Telenors butikker gir ikke inntrykk av det. Stakkars den kunden som er uvitende. Uvitenheten kan koste ham dyrt.

Telehuset ISDN

Etter visitter i flere av Telehusets butikker i Oslo har jeg gjort en god del ”nyttige” erfaringer. Ingen av stedene er særlig interessert i å høre på hva jeg ønsker. Heller ikke er de spesielt opptatt av å finne ut noe om mine behov.

Beviser kunnskap…
Tvert i mot har jeg dem mistenkt for kun å være opptatt av ett av to:

Enten skal de bevise sin overlegenhet ved å forklare hvor mye de vet, hvor mange kurs de har gått på for å tilegne seg avansert kunnskap om båndbredde, kapasitet, maskinvare, informasjonsnettverkenes infrastruktur, fordelene ved bruk av Telenor…

…eller skjuler uvitenhet
Eller de forsøker å skjule sin egen uvitenhet ved å ramse opp alt utstyr de mener jeg må ha slik at det hele blir alt for kostbart til at jeg gidder å bruke penger på det.

Og nærmest for å sikre seg mot ytterligere forstyrrelse av ekspeditørenes opphøyde ro fra mitt vedkommende, tar de et raskt og foraktelig mål av meg og legger til at jeg sannsynligvis også vil trenge besøk av en montør for å få satt opp abonnementet.

– Og det koster ekstra!, lyder som regel deres siste, forsøksvis drepende bemerkning.

Ingen spørsmål
Ingen, jeg gjentar; ingen, av de av Telehusets ekspeditører jeg har vært i kontakt med har stilt meg noen som helst spørsmål om hva jeg mener jeg trenger, hvor mye penger jeg kunne tenke meg å legge i oppgraderingen til ISDN, og så forklare meg hva jeg får for den prisen og hvor mye mer jeg eventuelt må ut med i tillegg.

Jeg vet nemlig at en Todos Duo ISDN-telefon, en Gjør det selv-pakke og en seriellport til PC-en (som jeg allerede har) er det jeg trenger.

Montør
Sist jeg var innom Telehuset fikk jeg beskjed om at jeg trengte en Gjør det selv-pakke, et adapter som gjør de analoge telefonene mine brukbare også på ISDN, og dessuten Todos Duo-telefonen. Pluss hjelp fra en montør som altså koster ekstra.

Ekspeditørens forsiktige anslag er at det kommer til å koste meg over fire tusen kroner. Jeg er selvsagt klar over at dette er det reneste tøv. Tilbudspakken koster 495 kroner og Todos-telefonen 1.490, når man bestiller ISDN-abonnement samtidig. Hvilket faktisk blir under halvparten av ekspeditørens prisforlangende.

Vet Telehusets ekspeditører hva de snakker om?

Dårlig service
Nå kan man saktens spørre seg om hvorfor jeg ikke slår i bordet og konfronterer dem med min kunnskap. Problemet er bare at jeg blir så rasende over å bli behandlet som en dust, at jeg går.

Jeg blir ikke fristet til å bruke penger på en forhandler som behandler meg som en uvitende tulling, ikke en gang, eller kanskje spesielt ikke, selv om jeg er det.

Postordre
Kanskje burde jeg helle kjøpe det hele på postordre?

Og postordre ble det. I hver fall en slags, for jeg bestilte varene på Telenor kundeservice, telefon 140 og fikk både pakke og telefon tilsendt i posten. God og hyggelig veiledning fikk jeg på kjøpet. Prisen var 1.985 kroner.

Stikkord: Mobil