Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ny webdesign med Microsoft

OSLO: Denne uken begynte Microsoft å levere det nye programverktøyet Vizact 2000, den siste tilveksten til Office-familien. Om 3 – 4 uker kommer det til Norge.

Vizact 2000

Multimedieprogrammet Microsoft Vizact 2000 er en gjør-det-selv-pakke som brukes til å visualisere og aktivisere tekstdokumenter som er lagret i HTML-format.

Dokumentene kan publiseres på intranett eller Internett, eller brukes lokalt for visning i nettleseren.

Til Norge i oktober
Vizact 2000 krever verken script eller programmering, og skal være mye enklere å bruke enn Microsoft FrontPage 2000 og Macromedias Dreamweaver.

– Programpakken er under produksjon i Irland, og er leveringsklar her hjemme i løpet av 3-4 uker, forteller Ole Tomm Seierstad hos Microsoft Norge.

Prisen blir rundt 1.200 – 1.300 kr. En prøveversjon kan lastes ned fra www.microsoft.com/vizact.

Presentasjonsverktøy
Vizact 2000 inneholder verktøy som kan få passiv tekst til å sprette inn på skjermen, rotere, krympe og forsvinne med et museklikk. Du kan utstyre dokumentet med tegnefilmer, lyd, interaktive punktmerker og 30 andre spesialeffekter.

Innebygde maler og veiviserne hjelper til med utformingen. Veiviseren lager forslag som du deretter kan modifisere.

Multimedia
Grensesnittet til Vizact 2000 likner til forveksling de øvrige Microsoft Office-applikasjonene. Hvis du er vant til å jobbe med multimediapresentasjoner er det raskt å komme i gang.

En verktøylinje definerer hvor lenge animasjonene skal pågå (f.eks. en tittel som beveger seg over siden) og rekkefølgen.

HTML+Time
Vizact 2000 benytter HTML+Time, en spesifikasjon som forsyner HTML med XML-tagger som igjen styrer hvor lenge effektene skal pågå.

HTML+Time er utviklet av Microsoft, Compaq og Macromedia i fellesskap.

Bare for IE 5
Effektene blir imidlertid bare synlige i Internet Explorer 5, som støtter XML og VML, og ikke i andre nettlesere.

– Vi kommer neppe til å fokusere så mye på produktet i Norge, fordi det foreløpig har en forholdsvis smal målgruppe, sier Ole-Tomm Seierstad.