Annonse


Krangel om personregistrering

Forbrukerrådet har tidligere reagert mot at det samles inn opplysninger når kunder bruker kort i butikkene. Nå reagerer selskapet på bruk av video.

– En markedsundersøkelse er ikke god nok grunn til å filme kunder i butikken, sier direktør Per Anders Stalheim i Forbrukerrådet.

Filmes bakfra
Coca Cola skal prøve ut nye glasskjøleskap. I samarbeid med Rimi, Statoil og Kiwi vil selskapet undersøke om det nye kjøleskapet virker inn på omsetningen. Kundene skal filmes bakfra.

Datatilsynet mener at når kunden har ryggen til når det filmes, dreier det seg ikke om personovervåking.

Annonse


Dårlig grunn
Det er ikke Stalheim enig i.

– Coca Cola trår over en grense det er verdt å bevare, sier Stalheim. Når man diskuterer om sikkerhet mot ran og lignende skal være grunnlag for overvåking, kan ikke en ren markedsundersøkelse være god nok grunn til å filme kunder i butikkene med videokamera, mener Forbrukerrådets direktør.

Annonse