Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Stor og nisjepreget datamesse

– Tilbakemeldingene fra markedet er til tider litt selvmotsigende, sier prosjektsjef Øyvind Narvestad (bildet) i NorBit 99. – Ønsket er både store messer og nisjemesser.

Narvestad Øyvind

Løsningen er å arrangere tre messer samtidig på Sjølyst utenfor Oslo. Her går NorBit 99, Internet World Norway og On Demand 99 av stabelen i tiden 7. til 10 september.

– Det har ikke vært helt lett, men vi har greidd å få til et interessant knippe med utstillere. En grunn til dette er at en del utstillere er gått litt lei på grunn av antallet messer, og fokuserer grundigere, sier Narvestad.

Norge eller Norden?
– Det brukes mye ressurser på utstillinger, og Internett blir stadig viktigere, men jeg tror ikke at Internett på noen måte vil ta hele dette markedet. Det er viktig å komme seg ut, det er lettere å vurdere produkter når man har dem foran seg, enn på en skjerm. Det er også viktig å knytte bransjekontakter, sier Narvestad.

Prosjektsjef Narvestad kan ellers notere seg for rekordstor interesse for konferansene.

– I takt med utviklingen har vi forandret navnet, forteller Narvestad. En høstkveld i 96 diskuterte vi navnet, og kom ned på NorBit, og at vi heller for få inn et undertema i takt med utviklingen. Navnet minner litt om verdens største datautstilling CeBit – uten sammenligning for øvrig – og der bokstavene No kan stå både for Norge og Norden.

Mer forretninger
Ved siden av Norbit 99 arrangeres Internet World, som er en fagmesse om Internett i regi av Expo Nova.

– Det viktigste området er forretningsutvikling, det er blitt mindre for ”techies” og mer for forretninger, sier adm. direktør Håkon Gershagen i Internet World Norway.

NorBit On Demand tar opp ny teknologi, som gjør det mulig å trykke opp aviser og trykksaker etter hvert som behovet dukker opp.