– Vi er kommet kort i forhold til Sverige og USA. Hvis vi ikke får dette temaet opp i styrerrommet kan vi bli en gjeng med budbileverandører, sa han i dag på den årlige NorBit-messen.
Aviser vil tape
Norske eiere og investorer er svært lite risikovillige, noe som fører til at norske bedrifter ikke satser tyngre på nettet. Han mener at aktører som ønsker å bremse utviklingen vil tape.
Som et eksempel nevner han aviser som tviholder på de melkuene: abonnementsinntekter og rubrikkannonser.
Annonse
Timing is everything
Agdestein, som startet opp tjenesten Direkte Bordbestilling, fikk fort merke at det krever mye tid og penger for å få et nettilbud til å bli en suksess. Også Sols egen nærhandel døde i startfasen
– Endring i forbrukeratferd tar lengre tid enn vi tror. Det var lite fokus og ressurser til å stå løpet ut og tjenesten ble dermed lagt ned, sa han.
Agdestein ser allikevel ikke helsvart på fremtiden. Han nevner suksesshistorier som Nettavisen, Eiendomsnett og Jobshop.
Annonse