Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Xerox vil bli størst

Xerox legger opp til en aggressiv strategi i det grafiske markedet. Ambisjonen er å være størst innen fem år.

Det er med digitale trykkmaskiner under armen Xerox setter inn støtet på verdensbasis.

Kontormaskiner?
Internasjonalt er Xerox i dag nest størst som leverandør til grafisk bransje, etter Heidelberg. I Norge assosieres Xerox fortsatt hovedsakelig med kontormaskiner, og omsetter da også for 600 millioner i dette markedet.

De siste ti årene har Xerox også innarbeidet seg i grafiske bedrifter, men inntil nylig for det meste i copyshop-segmentet.

Eget team
Nå er støtet satt inn for alvor. 10 personer som jobber med salg og support utgjør et eget grafisk team innen Xerox. Foreløpig har de nådd en omsetning på 40 millioner, men vokser år for år.

– Grafisk bransje skynder seg langsomt, sier country manager Harald Wike. Bransjen trenger noen lokomotiver som går foran. Når de så ser at trendsetterne satser på denne teknologien, og at kjøperne av trykksaker oppfatter det som interessant, vil de følge etter.

Usikre
Xerox mener å ha gode referanser på trykkvalitet. Aktører som Allkopi, GCS, Falch og Centraltrykkeriet bruker digital teknologi.

– Når det ikke har løsnet helt ennå, skyldes det heller at de grafiske bedriftene er usikre på hvordan de skal selge de nye tjenestene, sier Wike.

Markedsstøtte
– Den grafiske industrien i Norge består av mange svært små bedrifter, som ofte er innovative, men ikke har en organisasjon til å takle en slik omstilling. Derfor har vi designet vårt eget program der kundene våre får hjelp til trening av selgere, markedsføringshjelp osv. Slik får de trygghet for det de skal selge.

Parallelt med at Xerox jobber aktivt mot grafisk bransje, påvirkes også trykksakkjøperne til å etterspørre den nye teknologien.

Overtar ikke helt
Wike ser ikke for seg en fremtid der digitale maskiner har skjøvet ut de gamle offset-pressene.

– De nye maskinene vil først og fremst bli brukt i serielengder fra 1 til 2000-3000, så vil offset-maskinene overta. Men digital teknologi er også svært interessant i forbindelse med dialogmarkedsføring, og her ser vi et voksende marked, sier han.

Flere maskiner
På messen kan besøkende på Xerox´ stand oppleve bokproduksjon «on demand» ned til én i opplag, der det eneste som gjøres manuelt er å kutte boken i etterkant. Andre applikasjoner, som brosjyrer og produktark, produseres også for å demonstrere fleksibiliteten.

Ellers vises bl.a. en firefarge digitaltrykk maskin med bredde 50 cm. Denne kan trykke opp til 11 meters lengde, og er beregnet på produksjon av bøker i større format, postere og forskjellige nisjeprodukter. Flere andre maskiner i forskjellige størrelser og ulik software demonstreres også på standen til Xerox.