Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hva nå, Microsoft?

KOMMENTAR: Hotmail-tabben er nå tilsynelatende fikset. Spørsmålet er bare når neste hull dukker opp. For dette begynner å lukte av arroganse, sier IT-ansvarlig Erlend Schei (bildet) i ITavisen.

Tone Aaserud

Ved 19-tiden mandag kunngjorde Microsoft at de endelig hadde klart å fjerne det gigantiske hullet i Hotmail-serveren. En påstand hackerne bare fnyser av.

I over ett døgn kunne hele verden uforstyrret lese hverandres Hotmail. Og det uten at programvaregiganten fant det bryderiet verdt verken å stenge tjenesten, eller sende ut en advarsel.

Om selvtillit og skylapper
Microsoft leverer storparten av all programvare som selges i dag. Det er ikke uten grunn at de er blitt så store. Mange av programmene er ganske gode. Vi har faktisk blitt avhengige av noen av dem. Det er vel bevis nok at vi fortsetter å skrive i samme tekstbehandler når Windows har tryna for tredje gang, og vi har mistet alt vi skrev. Igjen.

Faktor to for suksessen, og neppe den minst viktige, er selskapets klokkertro på egen kompetanse og egne visjoner. Det minner meg litt om barnerimet/livsfilosofien «Jeg går rett på, samma hva jeg støter på». Ære være dem for det, men har de ikke nå gått litt langt?

Finn frem nerden igjen
Jeg skulle ønske at Bill Gates kunne ta to skritt tilbake, og plukke frem nerden i seg som startet hele eventyret.

Han som kunne sitte oppe hele natta for å flikke på en liten detalj, bare for den personlige tilfredsstillelsen av å ha laget den perfekte kodesnutten som oppførte seg akkurat slik den skulle. Ikke 99%, men 100. Jeg begynner å bli lei av forretningsmannen som leverer 90%.

Om maktarroganse
Jeg ser fort for meg at vi nå får en serie med rettssaker og erstatningskrav mot Microsoft på grunn av deres nølende håndtering av Hotmail-tabben. For ikke å snakke om det faktum at noe slikt kunne skje i det hele tatt. Når Microsoft er så arrogante at de ikke stenger tjenesten når noe slikt oppdages, kan de skylde seg selv, spør du meg. Da får de tåle steken.

Med en slik holdning til brukernes interesser setter jeg ikke mange penger på at det tar lang tid før noen finner neste sikkerhetshull. Og en gang blir det kanskje for sent å gå rett på. Det er for mange å støte på.

Om forsvar
Blir Hotmail-tabben oppvekkeren selskapet trenger? Neppe. Oddsen er vel lavere på at Microsoft prøver å kartlegge og saksøke dem som har prøvd å lese andres post gjennom deres sikkerhetshull. Angrep er som kjent det beste forsvar, for en som går rett på.

Jens Bjørneboe sa det ganske treffende i «10 bud til en ung mann som vil frem i verden»: «Det første bud er ganske lett; de som er flest har alltid rett.»

PS (om kompetanse): Hvordan det forresten kan ta verdens største programvareutviklingsselskap nesten ett døgn å stenge uvedkommende fra å logge seg inn i et web-basert e-postsystem er for meg like ubegripelig som det er skremmende.