Itegra

Annonse


Ny, norsk nettverkskomet?

Itegra

Det gikk også bra forrige gang Bjørn Erik Tholfsen og hans medarbeidere fra Sandefjord startet noe:

Distributøren Santech startet nærmest som en bakgårdsbedrift som solgte billigere minnebrikker enn alle andre – og det sluttet som SMG, Santech Micro Group, som på det beste var den soleklare lederen blant norske IT-distrbutører. Dagens eier er amerikanske CHS, mens Tholfsen og de andre Santech-gründerne tidlig solgte sine aksjer.

Kommunikasjon og kompetanse
Nå, etter et par år i tenkeboksen, er Tholfsen i gang igjen. Denne gang heter det Itegra og skal være noe langt mer enn et vanlig distribusjonsselskap: Itegra Distribusjon skal riktignok jobbe med akkurat den biten, men i tillegg kommer Itegra Kommunikasjon og Itegra Kompetanse.

Annonse


Dette siste vet man vel også meningen med, siden det er en videreføring av Norsk Kompetanse Akademi, som er blitt kjøpt opp av Tholfsen og hans gamle Santech-venn Gunnar Bjønnes og som først og fremst på å utvikle IT- og kommuniksjonskompetansen hos partnere og deres kunder.

Høy fart
Men hva er det med Itegra Kommmunikasjon som skal få dette selskapet til å skille seg fra den brede strøm av kommunikasjonsselskaper i Norge i dag? For Tholfsen har tidligere uttalt at målet er en omsetning i Itegra-gruppen på 300 millioner kroner neste år – og i et intervju med ITavisen fastholder han dette.

Tholfsen sier også at målet er en rentabilitet på fem prosent neste år, men at dette ikke er så viktig i første omgang.

– Det viktige nå er å bygge et kompetanseselskap med høy fart, sier Tholfsen. Og han mener at nøkkelen for å nå dette målet er at Itegra Kommunikasjon utvikler seg som planlagt. Hva er hemmeligheten?

Hjelp hele veien
– Det stemmer nok at ikke alle har forstått Itegra-konseptet fullt ut, sier Tholfsen.

– Det handler ganske enkelt om at vi skal tilby forhandleren hjelp hele veien, vi skal bistå dem på alle punkter hvor de har behov for bistand. Vi har inngått avtaler med så vel 3Com som Cisco og vi skal i prinsippet være disse to selskapenes forlengede arm inn i forhandlerleddet. Og vi skal ikke bare tilby produkter, men også kompetanse.

– Så for å si det på en annen måte, så har Itegra utviklet et metodekonsept basert på konsulenttjenester rundt kjente produkter. Vi garanterer merverdi ved at vi kan tilby design av nettverksløsning, vi kan bistå med å bygge ut nettet, vi kan gi opplæring og andre verdiøkende tjenester – alt rettet mot forhandlerne som selv ikke kan gjøre alt dette.

Små kunder
– Itegra Kommunikasjons kunder heter ikke først og fremst Ark, Siemens eller Telenor Bedrift, de kan dette. Det er den store hopen av forhandlere som trenger hjelp.

– Vi har en målgruppe på 500 små forhandlere rundt i Norge og vi skal sørge for at også disse får en sjanse mot de store i kommunikasjonsbransjen, sier Tholfsen.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse