Resultat før skatt på endte på 52,2 millioner norske kroner etter årets seks første måneder. Tilsvarende periode året før var resultatet 43,2 millioner. Omsetningen økte med 26,2 prosent.
– Resultatforbedringen i den norske virksomheten kommer også som en følge av nedleggelsen av Cyberia, som i fjor belastet 2. kvartal med 5,3 millioner kroner, samt godt salg av tele- og internettabonnement, heter det i en melding fra Elkjøp.
Tjente på nedleggelse
Elkjøp forsøkte å lansere en butikkjede under navnet Cyberia, som satset utelukkende på data- og teleprodukter. Nå er strategien endret, og tele- og dataproduktene selges i Elkjøps vanlige forretninger.
– Den norske virksomheten har hatt en marginal økning i omsetningen, men har hatt en kraftig resultatforbedring i 1. halvår 1999, sammenlignet med samme periode i fjor. Tar man hensyn til nedleggelsen av Cyberia-kjeden har salget økt med 1,5 prosent. Virksomheten omsatte for 1.290 millioner og driftsresultatet var 113,3 millioner, sier konsernsjef Thor Bjarmann i Elkjøp.
Virksomheten i Norge og Sverige gikk med overskudd. I Danmark var resultatet 25 millioner i minus første halvår.
Annonse