Annonse


Trendy mobil fra Alcatel

Til tross for at Alcatel er verdens fjerde største leverandør av mobiltelefoner har selskapet i liten grad vært representert på det norske mobilmarkedet før nå. I løpet av året lanserer derimot selskapet flere modeller på det norske markedet.

– Strategien er å komme inn på det kraftig voksende privatmarkedet først. Her er det gjort minst, merketilhørigheten er lavere, og muligheten til å gjøre det bra er størst. Når vi har opplevd suksesshistorier blant konsumentene, kommer vi til å bevege oss over i bedriftsmarkedet, sier Ketil Berntzen.

Tror på strategien
Berntzen er ”country manager” for Norge i Alcatel Mobile Phones – Nordic – en nordisk enhet som også representerer Sverige, Danmark, Finland og Island.

Danmark er det nordiske landet hvor Alcatel har kommet lengst med sin mobilstrategi. Bare tre år etter lanseringen har selskapets mobiltelefoner rukket å bli nummer tre på markedet.

Annonse


Berntzen, som tidligere har jobbet for både Telenor Mobil, Nokia og Panasonic, har klokkertro på at den samme strategien skal slå an også her hjemme.

Segmenterer etter livsstil
– Et av de grunnleggende elementene i vår strategi er å segmentere markedet etter kjønn, livsstil og behov. Mens flere av våre konkurrenter leverer grå eller sorte telefoner i tre til fire modeller, designer vi telefoner som er skreddersydd ulike segmenter både når det gjelder farge, utforming og design, forteller Berntzen.

De fire modellene som lanseres i løpet av året, er One Touch Easy, One Touch Club og One Touch View og One Touch Max. Foruten farge og design er det lagt stor vekt på emballasje og utstillingsmateriell.

Mobil for de unge
Max-telefonen, som retter seg mot de aller yngste, har for eksempel sporty gummiribber langs siden, kommer i forpakninger med sterke farger og skal markedsføres ved hjelp av butikkmateriell rettet mot ekstremsport og ungdom.

– Det er ikke bare selve telefonen som er utviklet med tanke på målgruppen. Det gjelder også markedsføringen og emballasjen. Den utstråler opplevelser og en livsstil som målgruppen identifiserer seg med, påpeker Kjetil Berntzen.

Utradisjonelt
Hvor produktene til Alcatel skal distribueres og markedsføres ønsker han ikke å si noe om, men han legger ikke skjul på at produktene kan komme til å bli solgt og markedsført gjennom mer utradisjonelle kanaler som for eksempel kiosker og bensinstasjoner.

Annonse