SOL Scandinavia Online

Annonse


SOL bak Schibsted-skyer

SOL Scandinavia Online

Schibsted ledelsen har fått mye kritikk fra sine aksjonærer for sin vågale internettsatsing. Men med dagens prising av nettselskaper (les Nettavisen) fordunster kanskje kritikken som dugg for SOL(en).

Dobler
I andre kvartal i fjor omsatte Schibsteds multimedieavdeling for kun 62 millioner, med et underskudd på hårreisende 32 millioner. I år økte omsetningen til 102 millioner, med et driftsunderskudd på kun 14 millioner. Totalt for halvåret omsatte multimedia for 194 millioner, mot kun 105 millioner i fjor.

Av de 194 millionene i omsetning, kom 80 millioner fra online-satsing, mens 114 millioner kom fra forlagsvirksomhet.

Annonse


Nordisk solskinn
I halvårsrapporten sier selskapet seg svært fornøyd med den solide trafikkveksten på nettstedene. SOL Danmark har kjempet seg opp til en fjerdeplass og passert 2 millioner visninger per uke.

Selskapet er fornøyd med norske SOLs dominans og trafikkvekst. Schibsted opprettholder målsetning om en nordisk portal.

Annonseglidning
Til tross for lyspunkter på multimedia, må Schibsted registrere et magert totalresultat. Av en omsetning på 3,6 milliarder leverer bedriften et overskudd på kun 37 millioner for første halvår. I fjor satt selskapet igjen med 218 millioner etter første halvår til tross for en lavere omsetning.

Annonsesvikt innen aviser er mye av grunnen. Spesielt Aftenposten må notere seg for sviktende marginer.

Internett er i dag det eneste mediet som øker annonseomsetningen. Folk i bransjen anslår at det norske markedet vil vokse fra om lag 70 millioner i fjor til 150 millioner i år. Fortsetter denne trenden kan nok Schibsteds aksjonærer takke ledelsen for sin offensive nettstrategi.

Annonse