Etter stor suksess i USA begynner internettselskaper nå også å betale for personlige opplysninger i Danmark. Opplysningene brukes til å skaffe annonsører, ifølge Jyllands-Posten.
Tre kroner timen
Et selskap i København vil betale danskene tre kroner per time for å se på reklame mot å få tilgang til en rekke personopplysninger. 6.000 meldte seg innen de første fem ukene.
Konseptet stammer fra USA hvor firmaet AllAdvantage har rekruttert mer enn 2 millioner medlemmer siden april.
Fortrolige med nettet
I mai i år laget reklamebyrået enVision i samarbeide med Dr. Merc. Peter S. Mortensen fra Handelshøjskolen i Århus en rapport som viste at en tredel av de om lag 1,4 millioner danske internettbrukerne er villige til at utlevere personlige opplysninger mot å få adgang til en gratisytelse på Internett.
Annonse
Det kunne for eksempel være gratis e-post adresse eller hjemmeside. Knapt en fjerdedel ville utlevere opplysninger mot betaling.
– Danskene er etter hvert blitt fortrolige med Internett, og de tror at selskapene oppfører seg seriøst, sier han.
Advarer
Forbrukerrådet frykter at utviklingen underminerer privatlivets fred.
– Man risikerer å utsette seg for et sant bombardement av uanmeldte henvendelser fra de som driver forretning, advarer jurist Mette Reissmann i det danske Forbrukerrådet.
Hun kan se den økonomiske fordelen for folk i systemene, men hun frykter at de ikke er i stand til å se konsekvensene.
Annonse