Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-postsommel i Telia

OSLO: Etter at Telia stengte e-post tjenesten i forrige uke, lovet de abonnentene tilgang til e-post fra fredag. Men fortsatt venter mange kunder.

spinning e-mail
Det var torsdag sist uke at Telia Norge måtte stenge e-posttjenesten på grunn av misstanke om innbrud og tyveri av passord.

Det kan se ut til at den rutinemessige omleggingen av brukernavn og passord ikke gått helt knirkefritt, selv om tilsvarende innbrudd skjedde i Telia Sverige i fjor.

Postmann Pat
Da Telia ble oppmerksom på at det var blitt begått innbrudd i en av maskinene som inneholder passordinformasjon, valgte de å stenge tjenesten. Tusenvis av e-postbrukere ble forulempet ved at de ikke fikk tilgang til lese e-post. Kundene måtte ta til takke med følgende løfte fra Telias hjemmeside:

”Alle berørte kunder vil få tilsendt et brev med oppdaterte passord for epostkonto, og vi regner med at de fleste har mottatt brevet i løpet av lørdag 7. august. Passordene vil virke fra og med fredag 6. august ca klokken 15:00.”

Venter
ITavisen har blitt kontaktet av flere Telia-kunder som i dag, mandag, ennå ikke har mottatt noe passord og brukernavn i posten.

Henvendelser til kundesenteret har i følge kundene vært fånyttes, der de kun får lest opp den samme beskjeden om at brukernavn og passord vil bli sendt i løpet av noen få dager.

Verken Informasjonsdirektør Hanne Dirdahl eller Direktør for privatmarkedet Nils Katla var mandag tilgjengelig for kommentar til ITavisen. Hvorvidt de kunne nås per e-post sa sentralbordamen intet om……