Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Red Hat endrer fokus

Virginia/USA: Red Hats postordresalg av programvare har ikke blitt noen gullgruve. Nå vil programvareselskapet fokusere mer på bedriftssupport og reklameinntekter fra sin portal.

Red Hat Linux 5.2

Selskapet søkte nylig om en emisjon på om lag en halv milliard kroner for 10 prosent av selskapet og påfølgende børsnotering, men kan ikke vise til store økonomiske resultater så langt.

Underskudd
I fjor omsatte bedriften for om lag kun 80 millioner kroner, ikke rare greiene for en bedrift med snart 200 ansatte. Følgelig gikk bedriften i minus med cirka en million.

Red Hats informasjonsdirektør, Melissa London, sier til ITavisen at selskapet ikke kan kommentere noe rundt en eventuell emisjon og børsnotering, som følge av restriksjoner fra Securities and Exchange Commission.

Support
Nå er det også endringer på gang innad. Heretter skal fokus flyttes fra salg av programvare til salg av support.

– Vi har sagt at service skal bli en av kjernevirksomhetene til Red Hat, sier Melissa London til ITavisen.

Bedrifter og webservere tilbys nå teknisk support med en prislapp fra 7.000 kroner og oppover, basert på antall surfere. Selskapet vil også tilby skreddersydde programmeringsløsninger for langt stivere priser.

Slike tjenester utgjorde kun 7 prosent av fjorårets inntekter. Etter hvert som andelen øker vil selskapet kunne nyte av bedre marginer og forhåpentligvis overskudd på bunnlinjen.

Linux-Reklame
Red Hat gjorde i vår om sin hjemmeside, og er nå mer en portal enn en standard bedriftsside. Her tilbys alt fra selskapets egne nyheter, til nyhetsartikler om Linux og søkemotorer med pekere til andre Linux-siter.

Horder av Linux-fans laster ned programvare gratis fra nettsted, og genererer således reklameinntekter for selskapet. Store annonsører (og Linux-supportere) som Dell og IBM punger ut for å ligge på Red Hats hjemmeside.

Ifølge London nyter portalen økende trafikk, og bidrar til å utvikle selskapets nye fokus.