Hopp til navigasjon Hopp til innhold

AltaVista stopper korrupsjon

VIRGINIA/USA: Tidligere har bokgiganten Amazon innrømmet at de tok betalt for bokanmeldelser – og endret praksis. Nå vil også AltaVista stoppe redaksjonell “korrupsjon.”

Annonser på nett

Auksjonering av søkeord kan gi verdifulle ekstrainntekter for tapstyngede nettsteder. Mye tyder allikevel på at store nettjenester er vel så mye opptatt av sitt langsiktige renommé.

Kjøpt og betalt
Internett kritiseres ofte for å viske ut skille mellom det redaksjonelle og kommersielle. Blant annet på grunn av at annonsører på AltaVista tidligere kunne kjøpe søkeord. For eksempel ordet bil. Dette betød at annonsørens bilmerke kom opp som det beste søkeresultatet.

Dette må ikke forvirres med å selge ordinær annonseplass for et søk. Dette gjøres av de fleste, blant annet hos SOLs Kvasir. Forskjellen her er at annonsen ikke blandes med det redaksjonelle.

Redaksjonelt salg
Allikevel er det få av de store portalene som selger ut redaksjonelt innhold. Goto.com har imidlertid solgt slike tjenester siden 1998.

Gigantbutikken Amazon.com har også fått kritikk for slikt salg. Først solgte nettbutikken positive omtaler, men etter all kritikken opplyser Amazon nå brukerne om hvorvidt en omtale er betalt.

Ville ha penger
Ikke overraskende mottok AltaVista mye kritikk fra surfere, som var bekymret for å bli villedet av betalt innhold.

AltaVista var imidlertid mer opptatt av inntektene og kjørte i gang, vel og merke med noen modifikasjoner. Ifølge Wired News reviderte AltaVista, i sammen med annonsenettverket DoubleClick, tjenesten for å lage et klarere skille mellom betalt og redaksjonelt innhold.

Kaster inn håndklet
Til tross for at mange annonsører var fornøyd med tjenesten, velger nå AltaVista å kutte den ut.

– AltaVista er opptatt av objektivitet og å tilby dybdeinformasjon til våre brukere, sier markedsdirektor Tracy Roberts i AltaVista til Wired News.

Til tross for den plutselige kuvendingen hevder Roberts allikevel hårdnakket at det ikke var negativ presseomtale og sure surfere som fikk selskapet til å endre praksis.