I fjor ble det solgt om lag 800.000 mobiltelefoner i Norge. Annenhver nordmann over 13 år har en mobiltelefon (noen har til og med to eller flere).
Forsiktig estimat?
Direktør Arne Skilhagen i Ericsson Mobil Communication, Norge, mener vi for første gang kan komme til å passere et salg på over én million mobiltelefoner i 1999.
Bare i første kvartal ble det solgt 400.000 mobiltelefoner. I løpet av 2. kvartal ble det solgt 250.000 mobiltelefoner.
Annonse
– Første kvartal var noe spesielt, blant annet på grunn av kampanjesalg av mobiltelefoner med kontantkort, sier Skilhagen til ITavisen.
Markedsandeler
Etter det ITavisen erfarer er det i dag Nokia og Motorola som kniver om å selge aller flest mobiltelefoner til nordmennene. Siemens ser ut til å inneha bronseplassen, mens Ericsson har tapt markedsandeler.
Bransjen selv er imidlertid veldig forsiktige med å gå ut med egne salgstall. Heller ikke Ericsson vil avsløre hvor stor andel av ”mobilmillionen” de kommer til å selge.
Kommer sterkere?
Arne Skilhagen bekrefter at Ericsson har tapt terreng i årets første måneder – hvor mye vil han ikke opplyse.
Hva er årsaken til at Ericsson har tapt markedsandeler i årets første måneder?
– Det skyldes del at vi ikke har lansert like mange nye produkter som før. Og dels at operatører i kampanjer har valgt å satse på tobåndstelefoner i lavprissegmentet, der vi ikke har hatt produkter, sier Skilhagen.
Men Ericssons mobildirektør i Norge er optimist med tanke på høstsalget. For da lanserer Ericsson sin nye topptelefon T28, som Skilhagen tror kan konkurrere med de aller beste på mobilmarkedet.
Annonse