Hopp til navigasjon Hopp til innhold

27.000 norske nettsteder

TELEGRAM: På ett år er antall norske domenenavn doblet. Nå finner du nær 27 000 norske domenenavn på Internett.

Surf to meg
Domenenavn er internetts svar på telefonnummer. Enhver nettside eller e-post er knyttet til et bestemt navn, altså et domene, melder Newswire.

– Øker jevnt
– Registreringen øker jevnt og trutt. Per måned registreres det ca 1000 nye domenenavn. Stadig flere norske bedrifter vil ha sitt navn på Internett, sier daglig leder i Uninett, Alf Hansen.

Mark From Poulsen i det verdensomspennende konsulentselskapet AT Kearney ser en tett sammenheng mellom domenenavn og merkevarebygging.

– For firmaer gjelder det å sikre seg rettighetene til et navn så fort som mulig, slik at brukerne raskt identifiserer det, sier han.

Domenet .no
I dag er det 26.800 domenenavn registrert direkte under den norske kategorien .no. I tillegg kommer norske adresser registrerte under eksempelvis com eller org.

Det er også viktig at bedrifter satser på fornuftig bruk av firmanavnet sitt. Alf Hansen mener at de to største TV-kanalene i Norge har skjønt dette.

– NRK og TV2 er to utmerkede eksempler på riktig bruk av domenenavn. Det er organisasjoner med mange programmer og tjenester, men de har alt samlet under bedriftenes domenenavn.

– Private brukere følger også domeneutviklingen. En e-post adresse er ikke spennende nok, folk vil ha en virtuell presentasjon på nettet sier Mark From Poulsen.

Strengt i Norge
I Norge er det en strengere navnepolitikk enn i andre europeiske land. En norsk organisasjon kan kun ha ett domenenavn. Det må også være samsvar mellom organisasjonens faktiske navn og det domenenavn det søkes om.

– Registrering av domenet .no gir signaler om kvalitet, sier Alf Hansen. Søkeren er selv ansvarlig for at navnet ikke strider mot norsk lov.

Norge har valgt å kjøre en streng linje i navneregistrering.

– Med en ukontrollert navneregistrering kan det gå helt over styr, og vi får en uheldig først-til-mølla mentalitet. Oppkjøpere sikrer seg da internettadresser med firmanavn for senere å selge dem til overpris. Dette er ulovlig i Norge, sier Hansen.