Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Jobshop kjøper konkurrent

OSLO: Jobshop drar ytterligere fra konkurrentene på nett, ved å kjøpe opp konkurrenten Jobnett. Selv om de fokuserer på en europeisk satsing, regner de med at overskuddet vil komme fra Norge.

Jobshop - logo

– Vi opplevde Jobbnett som den mest aggressive konkurrenten i markedet, og vi vil med dette oppkjøpet befeste vår ledende posisjon i Norge, sier markedssjef Erland A Willumsen til ITavisen.

Selskapet lå før overtakelsen av Jobbnett og den tyske tjenesten Careernet på litt under 200 ansatte, men har etter oppkjøpsbølgen havnet god over 200-tallet.

Norge først
Jobshop, som satser aggressivt i utlandet, regner ikke med at Norge vil utgjøre den største inntektskilden på sikt.

– Norge er et velutviklet marked og det er trolig der vi først går med overskudd. Men etter hvert som Internett-penetrasjonen i land som Tyskland England tar igjen Norge, vil dette bli de viktigste markedene for Jobshop, sier Willumsen til ITavisen.

Utvider i Norge
Jobbnett har kontorer på Nesbru i Asker, og har i dag om lag 25 ansatte. I 1998 omsatte selskapet for 4 millioner. Deleier Per Mazarino vil beholde jobben som daglig leder for denne filialen etter overtakelsen.

På sikt regner Willulmsen med at Jobshop også vil ekspandere med regionale kontorer i Bergen, Stavanger og Trondheim.

www.jobbnett.org, som overtas av Jobshop, må ikke blandes sammen med Orklas jobbtjeneste – www.jobbnett.no. Orklas tjeneste ble relansert i april og har, etter det ITavisen kjenner til, ingen ambisjoner om å selge ut tjenesten.