Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Operas portal forsinket

OSLO: Opera vil gjøre det samme som Netscape og Microsoft – lage en portal for brukerne. Men oppbyggingen av tjenesten tar lengre tid enn planlagt. Tjenesten er ikke klar før midten av juli.

Opera logo

I motsetning til de to gigantene i markedet tar Opera betalt for sin nettleser. Opera vil nå spe på inntektsgrunnlaget ved å utnytte det potensialet en portal har som annonsemedium.

Mange nye kunder
Tjenesten opersoftware.com har, ifølge deres adm. direktør Jon Stephenson von Tetzchner, om lag en million visninger i måneden.

Hver måned laster mellom 100.000 og 300.000 ned eller oppdaterer nettleseren fra nettstedet. Opera tilbyr nå også en e-posttjeneste som hadde 80.000 aktive brukere siste måned.

Vil doble trafikken
En portalutgave av nettstedet skulle stått klar onsdag 9. juni, men er forsinket med minimum en måned.

– Vi regner med lansering i midten av juli. Da tror jeg den nye portalen vil kunne mangedoble trafikken, sier han ubeskjedent til ITavisen.

Gratis nettleser?
Selv om tjenesten har flere hundretusen besøkende er ikke like mange villige til å betale prisen på om lag 300 kroner, når både Netscape og Microsoft kaster sine nettlesere ut gratis.

Tetzchner hevder at nærmere 60.000 har kjøpt den via nettet, men at selskapet har solgt over en million lisenser bla. via CD-rom (som buntes i forbindelse med produktlansering for andre programmer)

Nå som du satser så tungt på å tjene penger på annonsesalg via en Opera portal, betyr det at du innser at det er vanskelig å ta betalt for en nettleser?

– Nei, nei nå må du gi deg. Nettleseren skal fortsatt betale hovedvekten av lønna vår. Vi bruker portalen for å øke inntektspotensialet, sier han til ITavisen.

Tetzchner vant Gultaggen ’99 som årets nettpersonlighet.