Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Opera vraker DoubleClick

OSLO: Adm. direktør i Opera, Jon Stephenson von Tetzchner (bildet), har sagt opp avtalen med DoubleClick og har i stedet valgt 24/7 Media til å selge annonser på det populære nettstedet.

Arnt Sommerlund

Den viktigste grunnen til at Opera nå velger 24/7, skyldes at de fleste Opera bruker kommer fra utlandet.

Opera har hittil basert inntektsgrunnlaget på salg av nettlesere, men vil nå i større grad utnytte potensialet som annonsemedium.

Kick-off
– Problemet var at DoubleClick Norge primært solgte til norske annonsører. Når vi henvender oss til et internasjonalt publikum måtte vi eventuelt ha henvendt oss til DoubleClick USA. For oss var det langt enklere å samarbeide med 24/7 Meda i Norge, som koordinerer salget for resten av verden, sier Tetzchner til ITavisen.

Han understreker at han ikke var direkte misfornøyd med DoubleClick, men at det rett og slett skyldes praktiske forretningsmessige hensyn.

– Nå som vi er i ferd med å lansere en ny Opera-portal tror vi trafikkgrunnlaget vil mangedobles. Noe som kan skape betydelige merinntekter for Opera, sier han til ITavisen.

Trafikkmaskin
Opera har om lag en million månedlige visninger, der cirka halvparten kommer fra USA.

Den norske nettleseren har også fått ros i beste sendetid fra TV-kanalen CNN, og ifølge Tetzchner laster mellom 100.000 og 300.000 ned nettleseren hver måned.