I 1998 mottok Forsikringsklagekontoret nesten tre ganger så mange klager som året før, melder Dagsavisen. I 1997 mottok kontoret 60 klager, i fjor hele 177.
Nytt produkt
– Mobiltelefonforsikringer er et ganske nytt produkt, og mange har i det siste gått til anskaffelse av en slik forsikring. Men det tar ofte tid før man finner ut hvordan forsikringsavtaler skal se ut – hva den skal dekke og ikke dekke, sier advokat Mette Skolmli ved Forsikringsklagekontoret til Dagsavisen.
Forsikringsklagekontoret skriver i sin årsberetning at det store antallet klager skyldes for dårlig informasjon ved tegning av forsikringer, og at vilkårene ikke er godt nok gjennomtenkt i forhold til Forsikringsavtaleloven.
Annonse
Kjenner ikke vilkårene
– Jeg tror ofte folk tror mobiltelefonforsikringen er noe de får med på kjøpet, og de kjenner nok derfor ikke innholdet i vilkårene særlig godt, sier Skolmli og fortsetter:
– Når de plutselig roter bort mobilen på en eller annen måte, er ikke det god nok grunn til å få erstatning.
Bedre info
Skolmli tror økningen i klager gjør at forsikringsselskapene må informere bedre om vilkårene, slik at folk vet hva de får, skriver Dagsavisen.
Annonse