Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vill etter flatskjerm

OSLO: Japanerne er som gale etter PC-er med flatskjerm. Hele 55 prosent av de stasjonære PC-ene som blir solgt i Japan, leveres nå med flate skjermer.

IBM Slim-PC

Ifølge analytikere hos DisplaySearch og Stanford Resources, økte salget av flatskjermer med 86 prosent i første kvartal i år og med 806 prosent i forhold til første kvartal 1998!

I fjor leverte skjermfabrikkene 1 million flatskjermer til stasjonære PC-er. I år ventes salget å nå 3 millioner.

55 prosent med flatskjerm
Det er japanerne som står for veksten. I Japan blir 55 prosent av de stasjonære PC-ene levert med flate skjermer (aktive TFT-skjermer).

Disse PC-modellene utgjør hele 71 prosent av omsetningen. I Europa og USA dominerer fortsatt bilderørsskjermene. Bare 1,7 prosent av stasjonære PC-er i USA blir levert med flatskjerm.

Slanke PC-er i Japan
Plassbesparende design teller mye i Japan. Tidligere var bærbare PC-er eneste alternativ, men nå overtar PC-ene med flatskjerm.

PC-prosentene har begynt å lage slanke PC-er for det japanske markedet. Amerikanske Gateway har laget en variant der hovedkort, harddisk og DVD-ROM er ”pakket inn” i flatskjermen, mens IBM leverer en spesiell kompakt-PC (bildet).

Senere kommer nok også disse modellene til Norge.