Dagens Næringsliv

Annonse


Dagens Næringsliv åpner opp?

Dagens Næringsliv

Dagens Næringsliv er fortsatt den eneste av de store norske nyhetspublikasjonene som prøver å ta betalt for innholdet på nett. Så langt har eksperimentet gitt magre resultater, men de er ennå ikke forberedt på å slippe inn alle surfere.

Liten lojalitet
Etter redaktør Kåre Valebrokks vervekampanje til nettutgaven var det kun 1.700 av mer enn 50.000 abonnenter som ville betale 500 kroner ekstra for nettutgaven. Mange takket ja til en gratis prøveperiode, men de fleste falt fra da pengene skulle betales.

Markedsdirektør Gislaug Rydland i Dagens Næringsliv bekrefter at situasjonen ikke er stort bedre i dag til tross for ulike kampanjer og en del annonsering på ulike nettsteder.

Annonse


– Vi har nå om lag 2.000 betalende abonnenter. Det viser seg alt folk er svært skeptiske til å betale for nyheter på nettet, sier Rydland.

Åpner porten?
Heller ikke annonsesalget har generert store summer i kassen. Annonsesalget lider selvfølgelig av at store deler av tjenesten ikke er tilgjengelig for alle.

– Vurderer dere å åpne tjenesten for å øke annonsesalget, det kan jo kompensere for abonnementsinntekter?

– Det er mulig at vi kunne tjent mer ved å slippe all inn. Vi vurderer i første omgang å la en større del av tjenesten være åpen for å tiltrekke oss mer trafikk, sier hun til ITavisen.

Annonse