Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Rubrikkannonser med suksess

OSLO: Tradisjonell bannerannonsering utgjør knapt halve omsetningen på Internett. Gigantene i år heter Jobshop og Telenors Gule Sider.

Annonser på nett

I takt med voksende bruk av Internett øker også omsetningen av annonser. Men hvor mye annonseres det egentlig for på Internett?

Ifølge mediebyråene endte annonsomsetningen på kun 70 millioner i fjor. I år regner de fleste med en dobling. Tallene inkluderer imidlertid ikke tradisjonelle rubrikkannonser.

Jobber for standarder
Jobshop er en av Skandinavia største suksesstjenester, og er etablert i Tyskland i tillegg til i de skandinaviske landene. Jobshop har i dag over 130 ansatte og har ingen ambisjoner om å bremse

– I prinsippet er Jobshop-tjenesten ren nettannonsering, hvorvidt det er rubrikk eller banner er egentlig uinteressant, sier informasjonsdirektør Karl Fredrik Agnalt i Jobshop.

Agnalt kunne godt tenke seg en felles statistikk for nettstedene både med hensyn til trafikk og omsetning, men tror ikke det vil skje med det første.

Gult er kult
Gul(l)kalven Telenors Gule Sider, satset allerede i 1997 på Internett og er i ferd med å høste inntekter. Selv om det er langt igjen til en halv milliard som selskapet soper inn på papirutgaven, er de blitt en betydelig aktør i Internett bransjen.

Produktsjef Jan Staff bekrefter at katalogtjenesten holder tritt med resten av bransjen. Gule Sider har passert en million månedlige visninger og Staff utelukker ikke at omsetningen kan doble seg fra fjorårets tall på 40 millioner.

Stor tro
Staff har klokketro på at rubrikkannonser på nett, har klare fortrinn kontra bannerannonsering.

– Det er en kjensgjerning at klikkraten på bannerannonser faller. Vi er ikke offer for det samme som andre nettsteder, da vi er en ren søketjeneste – ikke nyhetskanal, sier han til ITavisen.

Tjener på papir
Til tross for dobling i omsetning tror ikke Informasjonsdirektør Sissel Faller i Telenor Media at nettjenesten vokser på bekostning av papirutgaven.

– Vi fikk nettopp nye tall fra Gallup som bekrefter økt bruk av både papir og nettutgaven.

Hun er usikker på hvor mange år det tar før nettet tar over, men sier at det er svært viktig å følge utviklingen.

Mediekluss
Produktannonsering i norske medier beløper seg til om lag 10 milliarder. TV og avis utgjør mer en halvparten og Internett noen fattige prosent.

Erlend Wathne i Carat Inter-Media bekrefter at statistikker over nettannonsering ikke inkluderer tjenester som Gule Sider og Jobshop.

– Vi skiller klart mellom merkevareannonsering og rubrikkannonsering på Internett. Det medfører at mange tjenester faller utenom, sier han til ITavisen.

Banner og rubrikk på nett:

1998 1999   1998 1999
SOL
18
35
Gule Sider
40
80
Nettavisen
10
20
Jobshop
40
100
VG
7
15
Eiendomsnett
8
14
Dagbladet
6
12
Resten
12
56
Resten
29
48
Totalt
70
130
Totalt
100
250