Telia logo

Annonse


Trådløst Internett fra Telia

Telia logo

Neste skritt vil være å sette opp en gateway mot telenettet, slik at Telia kan tilby trådløs IP-telefoni.

Flere fordeler
Fordelene med trådløst Internett er ifølge Telia at det blir rimeligere, enklere og mer fleksibelt enn noen av de fastlinjetilbudene som Telenor nå kan tilby.

– Internettaksess i Norge i dag er en tilpasning av Telenors gamle teleløsninger, hvor du er avhengig av de gamle telestandardene for dataoverføring på 64 Kbit/s, 128 Kbit/s og oppover til 2 Megabit pr. sekund, sier Kjell Arne Øien, produktansvarlig for Internett Fastaksess i Telia Norge, til ITavisen.

Annonse


– Det er en løsning hvor du må akseptere at Telenor Nett krever inntil seks uker leveringstid for så vel oppkobling som for endringer i datahastigheten – og det er en kostbar løsning, fortsetter Øien.

Nå er det imidlertid slutt på avhengigheten av Telenor, når Telia nå kan levere trådløs Internett-tilgang som ikke er basert på leverandørens standarder, men på kundenes behov, sier han.

Lynrask levering
Øien kan fortelle at de første kundene allerede står på venteliste for å kunne ta i bruk løsningen, som vil være i drift i Oslo før sommeren.

– Vi kan vel si det på den måten at kunder som bestiller trådløs Internett hos oss, vil ha tjenesten på plass lenge før Telenor kan levere en tilsvarende, trådbasert løsning; selv om vi ennå ikke leverer den kommersielle tjenesten, sier Øien 18. mai.

– Vi regner en uke på å få en ny kunde på luften, og da tar vi oss veldig god tid.

Billigere pris
Telia har to hovedargumenter for at kundene skal velge tjenesten. Det ene er prisen, som er langt lavere enn det Telenor tilbyr i dag.

– Vi er billigere på alle strekninger fra 400 meter til 17 kilometer, som er Post- og Teletilsynets grense for denne type radiosamband, sier Øien.

Bedre fleksibilitet
Det andre hovedargumentet er fleksibiliteten.

– Hvis du ønsker en kapasitet på 100 kilobits pr. sekund, så kan denne løsningen levere det, sier Kenneth Holter fra Gemsys, som har levert løsningen, basert på produkter fra RadioLAN til Telia.

– Man er ikke avhengig av å velge mellom Telenors fastlagte tilbud på enten 64 Kbit/s eller 128 Kbit/s. Fleksibiliteten betyr også at man kan bestille økt kapasitet i en kort periode, hvis man plutselig for behov for å overføre større datamengder, sier Holter.

– Oppgradering og nedgradering av tjenesten tar kanskje ett minutt. Og om noen måneder vil det hele være automatisert, hvor rette vedkommende hos kunden ganske enkelt kan gå inn på sin egen skjerm og fortelle at det akkurat nå er behov for en kabasitet på for eksempel 3 Mbit/s, forteller Holter.

Prioritering av båndbredde
Årsaken til denne fleksibiliteten er styringssystemene, som også gir gode muligheter til å prioritere tjenestene basert på en lang rekke kriterier. Det kan være avhengig av IP-adresse, og av hvilken type HTTP-trafikk det er snakk om – og man kan for eksempel også reservere kapasitet til brukere av bedriftskritiske systemer som SAP.

– Hvis man ønsker å utnytte løsningen for IP-telefoni, så kan man bestille 10 Kbit/s reservert til hver eneste H.323-session som etableres, slik at kvaliteten holder mål. Og på sikt vil vi også sette opp en gateway mot det vanlige telenettet fra vårt trådløse Internett, sier Øien.

Annonse