Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Panamakanal til mobil-web

GØTEBORG: Oracle er i ferd med å bygge en hel Panama-kanal til Mobil-Web. Håpet er at verdens 300 millioner mobilbrukere skal bli like ivrige web-brukere via WAP-telefoner og PDAer.

Arne Joramo
ITavisen møtte Oracles sjef for mobilsystemer, Jacob C. Christfort i Gøteborg. Til daglig er denne dansken stasjonert i Oracles hovedkvarter i California. Han har omlag 80 utviklere med seg – utelukkende sysselsatt med å utvikle web-løsninger for mobil-verden.

Ser til Norden
Et av utviklingsentrene ligger av alle steder i Gøteborg. Kanskje ikke så tilfeldig at det befinner seg i Ericssons hjemland og Nokias naboland.

Norden er med andre ord det mobile Mekka. Det har både Oracle-sjefen Larry Ellison skjønt og Microsoft-sjefen Bill Gates skjønt. Sistnevnte prøver å kjøpe svenske Sendit noe Skanska søker å stoppe.

Panama
Som Panamakanalen forbinder to verdenshav, forbinder Oracles Panama to IT-hav: Internett og mobil.

Panama er kort sagt et produkt som oversetter en html-side til xml – og derfra dedikert til ulike lommedatamaskiner fra PDAer til kommende WAP-telefoner. I tillegg er det en portalløsning.

Når produktet om et halvt års tid er klar for markedet, er det mobiloperatører og innholdsleverandører som er målgruppen. Med Panama blir Web-sidene automatisk skalert og tilrettelagt for lommedata-utstyr og mobilnetthastighet.

Oracle selv regner med å ha en rekke av sine applikasjoner klar for bruk i lommeformat i løpet av et halvt års tid – eller vel så det. Telia driver et betydelig forsøksprosjekt i samarbeid med Oracle.

Rivaler
På mange måter er det gamle rivaler som møtes i kampen om mobilbransjens gunst. Bill Gates og Larry Ellison slåss på alle fronter i IT-verden.

– Forskjellen er at vi lager en oversetter mellom dagens web-applikasjoner til hvilket som helst operativsystem for lommedata mens Microsoft forsøker å vinne kontroll over lommedata, som de gjorde det over PCene, sier Jacob Christfort til ITavisen.

Stikkord: Mobil