Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Amazon vil servere mat

OSLO: Nettbutikken Amazon.com er i ferd med å satse på matlevering i tillegg til bøker og musikk. Online-giganten vil snart levere alt til alle.

Amazon
(Ill.: Amazon.com)

Så langt er det musikk og bøker som selger best på nett, men Amazon tror tydeligvis at matvarehandel også kan lykkes. Amazon kjøpte nemlig 35 prosent av matbutikken HomeGrocer nå nylig.

Alt til alle
– Vi ønsker å bli det stedet hvor folk kan finne alt de vil på nettet, og vi tror matvarer er en viktig del av dette, sa David Risher visepresident for produktutvikling i Amazon til Wall Street Journal.

Amazon, som begynte å selge bøker, har etter hvert utvidet til musikk og video. Nylig har online-giganten investert i både apotektjenester og dyrebutikker.

HomeGrocer er en relativt liten tjeneste med cirka 10.000 kunder i Seattle og Portland. Selskapet har imidlertid planer om å utvide satsingen til blant annet California.

Sultedøden
Mange aktører er lokket av det amerikanske dagligvaremarkedet med en årlig omsetning på 3 billioner norske kroner (trefiredeler av børsverdien til Microsoft).

Selv om omsetningen er stor, er det mange som har mislyktes å lokke dagligvarekundene på nett. Her i Norge gikk både Matnett og Rema inn, etter blodrøde resultater.