Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nett-Norge holder tritt

OSLO: Nettannonsering mer enn doblet seg fra 1997 til i fjor. Bransjen omsatte annonser for om lag 15 milliarder kroner. Selv om summene i Norge blir som smuler å regne, vokser de like raskt.

Penger pil opp

Til tross for sterk vekst i både bruk og annonsering i 1997, er det lite som tyder på at veksten er i ferd me å flate ut.

Solid julesalg
Undersøkelsen, som ble administrert av PricewaterhouseCoopers, viser at inntekter for fjerde kvartal vokste med 34 prosent.

Den største veksten kom fra finans, noe som legger beslag på en femtedel av all annonsering. Ifølge Wall Street Journal er dette en dobling i markedsandel fra 1997.

Norge følger
Selv om beløpene i lille Norge er langt mindre, vokser vi like raskt som i USA. I 1998 ble det omsatt for omtrent 70 millioner, noe som er en klar dobling fra fjoråret. Lite tyder på at markedet dabber av i år.

De tre største aktørene – SOL, Nettavisen og DoubleClick – ligger an til en omsetning på mellom 80 og 90 millioner, der SOL står for nesten halvparten – omtrent 40 millioner.