Annonse


Mediekamp om nettet

Schibsted vil eie og bygge alt selv, mens Orkla ruster opp med mindre poster i ulike gründer-tjenester.

Følger USA
USA er trendsetteren. Der har flere av de etablerte mediehusene gravd dypt i lommeboken for å posisjonere seg tilstrekkelig på Internett. Den samme trenden kommer nå krypende over det norske weblandskapet.

Det koster flesk å utvikle tjenester på egenhånd. Med begrenset web-kompetanse innomhus, men med en solid bunke kontanter er det mange unge entreprenørbedrifter som lar seg kjøpe.

Mange oppkjøp
Walt Disney slet lenge for å hevde seg blant de mest populære nettstedene. Istedenfor å pøse inn milliarder i å videreutvikle egne prosjekter kjøpte de like godt opp halve Infoseek og trakk til seg 20 millioner ivrige surfere i samme slengen.

Annonse


TV-selskapet USA Networks, som blant annet leverer Baywatch og Pacific Blue, kjøpte opp Lycos, som nå er på høyde med den mangeårige markedslederen Yahoo! Telegiganten AT&T la mer enn 50 milliarder på bordet for å knytte til seg Excite som portal for deres kabelselskap @Home.

Verdens største aksess- og innholdsleverandør, AOL, kjøpte i fjor opp Netscape. I tillegg til å gjøre seg uavhengig av Microsofts nettleser – Explorer, trekker de til seg nesten 20 millioner brukere.

Bare Yahoo! igjen
Det eneste, og største nettstedet blant de største som ennå ikke er blitt kjøpt opp er Yahoo!

Noe av grunnen til dette kan være at verdien har økt fra 10 til 300 milliarder kroner i løpet av de siste årene. Prisen på nummer to og tre har vært langt lavere i forhold til antall brukere.

Flytter fokus
De etablerte mediemogulene har for lenge siden innsett at stadig flere øyne flyttes fra papir og fjernsyn til Internett.

For å ikke miste verdifulle markedsandeler, les reklameinntekter, har de ikke annet valg enn å punge ut. Jo før – jo rimeligere.

Gates åpner pungen
Til tross for at Bill Gates og flere andre har advart mot børskrakk og Internett-hysteri, kniper han ikke på lommeboken for å vinne surfere.

I januar 1998 la han flere milliarder kroner på bordet for den populære e-post-tjenesten Hotmail. Dermed måtte 10 millioner hotmail-brukere svinge innom Microsoft-portalen for å sjekke posten.

I dag har portalen mer enn 20 millioner månedlige brukere.

Kjøpe eller bygge?
I motsetning til Schibsted som har lagt sjelen sin og et betydelig antall driftsutgifter i sin portal SOL, har Orkla valgt en mer ”amerikansk modell”.

Gjennom sitt engasjement i Eiendomsnett, Jobshop, Jobbnett, Doktor Online og Mogul Media har Orkla i stillhet bygget seg opp en attraktiv portefølje av tjenester.

Tar vi i tillegg med Orkla Forvaltnings fondsinvesteringer i Nettavisen og Hugin, er det lite som tyder på at Orkla vil la Schibsted stikke av med hele Internett-eventyret.

Satser på dyktighet
Knut Helgesen, direktør for konsernutvikling i Orkla Media, bekrefter at selskapet har valgt en ganske annen strategi enn Schibsted, men at det gjenstår å se hvem som lykkes best.

– Vi tar utgangspunkt i miljøer som synes å være dyktige og satser derfra, sier Helgesen.

Følger samme strategi
Han påpeker at Orkla medias Internett-strategi ligner mye på den de har ført med papirbaserte aviser og ukeblader.

– Vi erverver spennende prosjekter, mer enn å bygge fra bunnen, sier han til ITavisen.

Annonse