Hopp til navigasjon Hopp til innhold

DoubleClick slår Nettavisen

BERGEN: Adm. direktør i DoubleClick, Jan Grønbech, i ferd med å bli en av tungvekterne i nettbransjen. I år vil han selge mer enn noe annet norsk nettsted – med unntak av SOL.

DoubleClick

Selv om annonsemarkedet på Internett kun utgjør noen fattige prosent av den totale medieannonseringen er det intet medium som vokser like raskt. Denne utviklingen skaper et solid levebrød for selskaper som DoubleClick.

Dobling
Grønbech startet opp firmaet som lever av å selge annonser for ulike nettsteder i fjor sommer. I løpet av relativt kort tid fikk han en avtale med Dagbladet. Nå vil han også levere annonser for både SOL og Eiendomsnett, i tillegg til Altavista.

– Vi er svært fornøyd med utviklingen og bør kunne klare en omsetning på godt over 20 millioner i år, sier han

Mer enn Nettavisen
Til sammenligning budsjetterer Nettavisen, som har vært en av Norges største nettsuksesser med om lag 20 millioner i omsetning, noe adm. direktør Knut Ivar Skeid hevder de ligger godt an til etter første kvartal.

Scandinavia Online, Norges desidert største nettsted, satser på å doble omsetningen til om lag 40 millioner.

Eksplosiv vekst
DoubleClick Norge er et datterselskap av DoubleClick Inc, som er verdens største annonsenettverk, med en børsverdi på nesten 50 milliarder kroner. Den norske avdelingen har cirka 10 ansatte og ambisjoner om å bli den største annonseleverandøren i Norge.

I løpet av den siste måneden har DoubleClick fått konkurranse fra et annet internasjonalt annonsenettverk – 24/7. Det ser også ut til at veksttaksten i nettmarkedet fører til at det dukker opp enda flere aktører uten at det nødvendigvis medfører sultedøden for noen av partene.