Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Microsoft satser på WebTV

BERGEN: I dag surfer de fleste på en PC, men hos datagiganten Microsoft tror de at fremtidens surfer i større grad vil sitte foran TV-en.

Microsoft Web TV

I dag er TV-apparatet er konkurrent til mange av de store nettaktørene, men i fremtiden tror Microsoft at de fleste TV-er vil være integrert med webtjenester.

WWW TV
Med Microsoft WebTV kan du surfe samtidig som du ser ditt favorittprogram. Ser du på Baywatch, eller andre ”interessante” TV-program, kommer det opp webadresser som er relevant for innholdet. Opplevelsen blir således langt mer komplett.

I dag har tjenesten omtrent to millioner brukere. I fremtiden spår direktøren for forretningsutvikling i WebTV, Andy Beers, at antallet brukere vil øke kraftig samtidig som at tjenestene vil bli langt mer avanserte.

– Fremtidens TV vil bli mer personifisert. Når du skrur på apparatet, kan du laste ned ditt favorittprogram, samtidig som du får opp de siste finansnyhetene og kanskje deltar i en online spørrekonkurranse, sier han til ITavisen.

E-handel
Etter hvert som overføringshastigheten blir et mindre problem, vil shopping via TV-en bli dagligdags.

Dette skaper også store muligheter for media og annonsører som kan målrette sine annonser i forhold til hvilket program du ser, eller hvilke annonser du klikker på, sier Beers til ITavisen.

Interessant marked
Potensialet i det digitale TV-markedet har fått mange aktører til å ruste opp. I tillegg til Microsoft har America Online, Canal + , BskyB og flere andre medieselskaper kastet seg inn i kampen om fremtidens TV-surfere.