Hopp til navigasjon Hopp til innhold

En smart gratistelefon

OSLO: Nå skal annonsørene på gratistelefonene få anledning til å treffe akkurat de brukerne de ønsker å henvende seg til. Hittil har de skutt med “hagle” – sendt budskapet til alle.

Telefon (tegning)

Det amerikanske teknologiselskapet Magellan Network Systems har utviklet en intelligent løsning for reklamefinansierte telefonsamtaler.

Endelig løsning
Dagens systemer har vært for enkle og ikke helt klart å fange annonsørene. Nettopp annonsesvikt har fått Telenor til å nedlegge sin gratistelefon til tross for stor interesse fra brukerne.

Problemet med flere av gratistelefonløsningene har vært at «alle» brukerne har fått høre de samme annonsene. Men moderne markedsføring er i dag mye mer avhengig av å kunne målrette reklamekampanjene. Dette hevder Magellan de har en løsning på.

Stemmeannonser
– BannerPhone tilbyr teleoperatørene å bruke inntekter fra stemmeannonser og markedsundersøkelser til å subsidiere tellerskritt, og dermed hente flere kunder, sier Jeff Paine i Magellan.

BannerPhone forutsetter at de som ringer registrerer seg på forhånd, med navn, kjønn, alder, yrke og interesser. Dermed har man muligheten til å velge hvilke annonsetyper de skal eksponeres for. Systemet kan også håndtere tilfeldige brukere, der disse må svare på noen enkle spørsmål og høre på annonser før de får ringe.

Valgfrihet
Systemet tilbyr valgfrihet. Den som ringer kan velge hvor mye han vil høre på av annonser. Jo flere annonser – jo billigere blir det å ringe. Dessuten kan man underveis få annonser som gir deg rabatter på spesielle produkter.

I tillegg til subsidierte samtaler, har teleoperatørene muligheten å tilby helt gratis samtaler i kampanjeperioder.

Skalerbarhet
I prinsippet skal man unngå å få samme annonsen to ganger. Magellans «BannerPhone» kan håndtere opptil 10.000 forskjellige «reklamehjul», der hvert hjul kan ha ti annonser hver.

Systemet kan også plasseres i distribuerte nettverk, noe som gjør at lokaltakster kan utnyttes.

Kommer til sommeren
BannerPhone vil komme på markedet i 2. kvartal i år og vil koste 25.000 dollar – eller om lag 200.000 kroner. Systemet forutsetter imidlertid bruk av Magellans telefonkortsystem og deres M4000 Voice Response Units.

Magellans kunder i Europa er blant andre British Telecom (Storbritannia), In Touch Telecom (Belgia) og Kertel (Frankrike).

Stikkord: Mobil